Ai un site mic, de complexitate redusa, si vrei sa ii cresti traficul? Pentru inceput poti folosi gratuit, cu destul succes, cele doua servicii Google de baza: Google Analytics si Google Search Console.
Aceste doua servicii te ajuta sa rezolvi doua probleme majore pe care le intampini in intelegerea modului de functionare al unui site:
- analiza vizitelor
- traficul potential
Analiza vizitelor
Google Analitycs – ca primul dintre aceste servicii Google pe care le prezentam. Pe scurt, GA te ajuta sa intelegi ce fac oamenii care ajung pe site-ul tau:
Sursele de trafic
- Organic (din cautari in Google si Bing, in principal)
- Refferal (vizite sosite din alte site-uri unde exissta link-uri catre site-ul tau)
- Social (Blogger, Facebook etc)
- Direct (vizite venite fie prin scrierea adresei in bara browser-ului)*.
*Nota: Din pacate in sectiunea „Direct”, vor aparea si vizitele din surse pe care Google Analytics nu le poate interpreta corect (surse necunoscute).
Durata vizitelor
- vizite scurte – ceva nu este OK in relatia dintre sursa si calea de ajungere pe site, si continutul gasit
- vizite lungi – ceva a fost bine facut
Adancimea vizitelor
- vizite de 1-2 pagini
- vizite cu multe pagini vizitate
Rata de respingere (bounce)
- vizite de 1 pagina, incheiate prin inchiderea browserului sau prin urmarirea unui link din interiorul articolului
- vizite de 1 pagina incheiate cu „Back” in sursa vizitei (in general un motor de cautare, e.g. Google)
Analizand toate aceste informatii, si, mai ales, facand corelatii, aflam unde am facut ceva bine si unde nu am nimerit-o. De exemplu, sursa de trafic cu cea mai mare „Rata de respingere”. Cum totul se poate corecta, acolo unde intalnim situatii nedorite, e bine sa actionam cat de repede. Cele mai potrivite cai de actiune sunt fie imbunatatirea continutul, fie a modalitatilor de promovare.
Imbunatatirea continutului nu inseamna doar adaugarea de text, de date mai recente, ci mai ales corelarea textului respectiv cu modurile in care vizitatorii ajung in pagina. Pentru aceasta, datele din Google Analytics trebuie corelate cu ce obtinem folosind a doua dintre categoriile de servicii Google: Search Console.
Traficul potential
In fapt, acest titlu este putin nedrept, pentru ca in Google Search Console (fostul Webmaster tools) putem de fapt analiza caile de aducere a traficului din cautari Google, precum si traficul potential pe care l-am putea atrage.
In cel mai scurt rezumat posibil, Google Search Console ne prezinta relatia dintre cautarile date de oameni pe Google, si paginile noastre are au fost oferite ca rezultate. Aceasta relatie este completata cu numarul de click-uri (din care deriva si Rata de click – CTR), si cu pozitia medie in cautari. Totul pe perioade ce pot fi selectate, si cu posibilitatea de a segmenta datele in functie de tari si de device (desktop – mobile – tablet).
Desigur, functiile puse la dispozitie de catre Search Console sunt mult mai multe, dar pentru cineva care doresta sa creasca traficul pe site-ul propriu, acestea sunt cele mai importante in prima faza.
Workflow simplu analzia Search Console
Punem aici o serie de mici exemple pentru a vedea cum ne putem folosi de aceste servicii Google gratuite, foarte utile pana la un punct.
Vizualizam pe o anumita perioada cautarile (Queries). Daca sortam dupa volum, observam lesne cautari cu volum mare, rata de click buna si pozitie buna. Acelea sunt surse reale de trafic, si trebuie sustinute.
Alte cautari au volum mare, rata de click acceptabila, dar pozitie slaba. Acestea trebuie crescute. cele mai utilizate metode de a creste pozitia unei pagini fara a-i modifica continutul sunt legate de links catre pagina destinatie, folosind cheia de cautare care ne intereseaza. Aici nu intra doar backlinks (link-uri venite din site-uri terte), care de obicei implica costuri, ci si o strategie foarte buna de internal linking poate ajuta.
Putem vedea cautari cu volum mare, dar rata de click slaba. Aici problema este destul de delicata. Pe de o parte, Google considera ca pagina pe care „o serveste” este corespunzatoare pentru cei care introduc acele cautari in bara browserului. Pe de alta parte, ceea ce acei oameni vad, nu ii atrage. Sigur, rata de click depinde foarte mult de pozitia in rezultate: un rezultat pizitionat foarte sus in prima pagina Google va primi mult mai multe clicks decat cele din josul paginii. Dar de foarte multe ori, problema pleaca de la ceea ce vad de fapt oamenii in rezultate: titlul si descrierea.
Exemplu analiza GSC
Luam urmatorul caz in analiza unei singure pagini:
volum mare de cautari inregistrate pe o anumita cheie de cautare;
pozitie medie buna;
CTR mic.
Mai mult ca sigur nu are titlul potrivit, sau nu are descrierea potrivita. Cum le facem mai bune? La inceput, sistemul „incearca si vezi ce se intampla” poate sa ne rezolve destul de rapid problemele.
La volum mai mare de date, si la un trafic mai complex, cu siguranta veti avea nevoie de un audit SEO profesional corespunzator. Acesta va tine seama, in afara de datele deja vizibile, si de modificarea acestora in timp, de relatia cu update-urile de algoritmi Google si in special, de competitia pe respectivele resurse.