Urmareste clasamentele de ranking in SERP si vei afla multe. Dar ca sa afli ceea ce te intereseaza cu adevarat, altceva trebuie urmarit.
Trebuie sa ne facem griji cu privire la clasamente?
De-a lungul anilor, discutiile despre valoarea clasamentelor in motoarele de cautare pentru a determina succesul SEO nu au incetat niciodata.
Istoric, clasamentul pozitiilor in SERP este o masura esentiala pentru a va masura succesul in SEO. Dar ar mai trebui inca sa continuam asemenea efort? Clientilor nostri le pasa de clasamente? Si daca da, de ce? Clasamentele SEO sunt oare singura modalitate de a masura rezultatele unei campanii SEO?
Blocarea verificatorilor de rank
Unul dintre motivele pentru care nu se poate pune foarte multa baza pe clasamente este faptul ca motoarele de cautare incep sa blocheze aplicatiile care le produc. Auditorii de clasament sunt adesea folositi pentru a urmari si raporta clasamentele. Modul in care acestia functioneza, in principiu, este lansarea de cautari si citirea rezultatelor. Cum spuneam, motoarele de cautare au inceput sa blocheze asemenea practici.
Cand personalizarea intra in joc
Un alt motiv pentru care cred ca nu ar trebui sa ne facem griji in privinta clasarii este personalizarea rezultatelor cautarii. Pe baza unui numar tot mai mare de date personale, motoarele de cautare afiseaza din ce in ce mai mult un set diferit de rezultate in functie de persoana care da cautarea. Cu alte cuvinte, daca un clasament, pe o anumita cautare, va arata pe pozitia 35, este totusi posibil sa apareti pe pozitia 5 pentru anumite categorii de persoane. Iar atunci cand acele persoane sunt exact acelea la care incercati sa ajungeti, intelegeti ideea….
Care mai este valoarea clasamentului?
Este foarte dificil, daca nu chiar imposibil, sa gasesti o modalitate de a-ti optimiza continutul pentru motoarele de cautare in timp ce acestea personalizeaza tot mai multe rezultate. Acest lucru se datoreaza faptului ca nu cunoasteti datele personale pe care le-a colectat Google sau modul in care le leaga de anumite cautari.
Sigur ca exista situatii in care clasamentele ne pot fi utile. Depinde de obiectivele pe care doriti sa le atingeti, dar daca nu cuplati acele date cu traficul real pe care il produceti, greu de crezut ca veti obtine ceva bun din toate analizele.
Ce sa folosim in locul clasamentelor?
Pana acum am spus de ce ar fi suficiente motive sa nu ne facem griji in privinta clasamentelor pentru motoarele de cautare. Dar de ce ar trebui sa ne facem griji atunci? Cred ca puteti masura succesul SEO in multe feluri, dar exista cateva lucruri care credem ca sunt mai importante. Iata mai jos cativa indicatori de baza, care ofera o perspectiva mai buna asupra succesului SEO decat clasamentele:
1. Evolutia traficului organic
Un indicator de baza usor de masurat este cresterea traficului organic generat de motoarele de cautare. Inainte de a incepe orice analiza sau campania SEO, masurati traficul generat de motoarele de cautare si marcati ca punct de referinta. Apoi, pe parcursul campaniei, masurati in mod regulat evolutia traficului organic. Acest lucru va ofera o imagine de ansamblu asupra rezultatelor activitatilor SEO, mult mai mult decat masurarea clasamentelor.
2. Cresterea numarului de afisari dupa anumite cuvinte cheie
Un aspect important in analiza unei campanii SEO este cresterea traficului generat de motorul de cautare pentru anumite cuvinte cheie. Ne referim in mod special la analiza actiunilor care au vizat precis respectivele cuvinte cheie. De cele mai multe ori, SEO se bazeaza pe optimizarea paginilor web pe baza unor cuvinte cheie specifice. Prin urmare, masurarea cresterii traficului pentru acestea va ofera o buna indicatie a rezultatelor directe.
3. Cresterea conversiilor din traficul organic
Fiecare site web are unul sau mai multe obiective. Oricat ar evolua site-ul in clasamente si oricat ar evolua real, in termeni de trafic, daca nu se vede o evolutie a rezultatelor concrete – conversiile, degeaba.
Faceam mai sus referire la personalizarea rezultatelor in SERP din partea motoarelor de cautare. Cand partea asta iese bine, putem vedea situatii foarte interesante. De exemplu, putem scadea semnificativ in clasamente, putem pierde si trafic organic, dar sa observam o crestere vizibila a conversiilor. Asta inseamna doar ca am ajuns unde trebuie, si ca am „scapat” de foarte multe vizite fara rezultat.
4. Cresterea numarului de conversii pe cuvant cheie
La fel ca la analiza de trafic, si aici este o analiza aprofundata a celei de la punctul anterior. Daca la punctul 3, de mai sus, analizam numarul global de conversii la nivel de site, acum facem analiza separat pe cuvinte cheie. De aici incepe adevarata optimizare avansata, cea care urmareste nu cresterea in clasamente, nici cresterea traficului, ci cresterea numarului de vizite utile, finalizate cu conversii.
Calitatea traficului
Aceste patru masuratori de baza va ofera o idee mai exacta a succesului efortului SEO decat orice clasamente ale pozitiilor in SERP. Clasamentele de ranking folosesc metode cantitative, si se bazeaza pe realizarea de medii. Pe cand cele patru masuratori de mai sus merg spre analiza calitativa.
Exista desigur si metode cantitative de masura a succesului. Scade rata de bounce a unei pagini web dupa optimizarea acesteia pentru un anumit cuvant cheie? Este un semn ca vizitatorul gaseste ceea ce cauta. Rata de respingere crescuta pentru o pagina indica nevoia unei optimizari atente onpage, bazata pe cuvintele cheie care ii aduc trafic.
Concluzia pentru SEO
Deci, de ce sa va plictisiti de clasamente atunci cand masurati succesul eforturilor SEO? Clasamentele mai sunt de incredere, cand motoarele de cautare schimba rezultatele cautarilor aproape in fiecare zi? Si cand fac cine stie cate zeci sau sute de variatiuni de personalizare pentru fiecare cuvant cheie in parte?
Mai bine treceti peste clasamente, si masurati indicatorii de baza, cum ar fi cresterea traficului organic. Segmentati acest trafic in functie de cuvintele cheie si masurati, de preferinta, tot dupa cuvintele cheie. Veti obtine o imagine de ansamblu mai buna asupra calitatii traficului si prin intermediul indicatorilor de utilizare:
- numarul de vizitatori reveniti;
- rata de respingere;
- numarul de pagini per vizita;
- timpul petrecut pe site.
Acest lucru ar trebui sa va ofere o idee buna despre rezultatele obtinute prin intermediul SEO. Si aceasta idee depaseste cu mult informatiile extrase din masura clasarii in motoarele de cautare. Care este valoarea unui clasament in motoarele de cautare fara a intelege traficul de calitate convertit? O astfel de clasificare nu are valoare.



© 2025 - Toate drepturile rezervate.