Pornim aici o lista scurta de pasi ce trebuie urmati pentru a intra in afaceri pe Internet, in mod corect si fara a repeta greselile pe care mai toti dintre noi le-am facut la inceput.
1. Alegeti o piata tinta
Cea mai mare greseala pe care majoritatea oamenilor o fac atunci cand incep o afacere este sa aleaga un produs si apoi sa caute oameni care doresc sa-l cumpere. Daca aceasta este directia de plecare a calatoriei voastre, va indreptati in directia opusa destinatiei. Antreprenorii de succes opereaza intr-un concept diferit. Ei aleg mai intai o piata, si abia apoi un produs pe care acesti oameni il cauta. Cu alte cuvinte, in loc sa incerce sa gaseasca clienti potentiali sa-si vanda produsele, ei gasesc clienti potentiali si apoi ii intreaba ce doresc sa cumpere.
Nu va ganditi nici macar la inceperea unei afaceri pana cand nu stiti exact unde veti gasi o piata potentiala. Ganditi-va mai intai la clientii vizati. Apoi, cautati ce produs puteti oferi pentru acesti oameni. Ai prefera 1000 de accesari pe zi pe site pentru publicul larg, sau 10 vizite pe zi dar de la oameni cu adevarat dispusi sa plateasca preturi bune pentru a cumpara produsele oferite? Daca sunteti inteligenti, veti alege persoanele pregatite sa cumpere!
2. Dezvoltati un produs
Ati gasit piata. Acum trebuie dezvoltat un produs sau un serviciu pentru acea piata. Nu urmariti doar miscarea partenerilor si concurentilor din piata pe masura ce va apropiati de acest pas.
Dezvoltarea acestui produs depinde foarte clar de rezultatele obtinute la punctul anterior. O mentiune merita insa facuta: pe internet, de multe ori, piata se deosebeste destul de putin de produs. Daca ati avea la dispozitie o analiza exploratorie realizata prin comandarea unui set de servicii SEO, veti gasi, de exemplu, un numar mare de persoane care cauta frecvent pe Google (repetam, este doar un exemplu), ceva de genul „unelte pescuit incepatori”. Analizand acest public, prin metode specifice, desciperim o piata, dar gasim de asemenea si linia de produse pe care ne-am putea axa. Desigur, in faza de dezvoltare a unui produs, se merge la pasul urmator, specific.
Exista trei modalitati principale de a vinde un produs online:
a. Va creati propriul produs exclusiv.
Aceasta este cea mai buna ocazie pe care o aveti. Daca va dezvoltati propriul produs, puteti sa alegeti pretul, sa vindeti drepturile de revanzare, sa creati un program de afiliere si asa mai departe.
De-a lungul vietii, sunt sigur ca ati invatat ceva pe care il puteti impartasi intr-un produs practic. Este posibil sa cunoasteti pe altcineva care are cunostinte despre un produs practic si ati putea sa ii oferiti ajutor in crearea unui produs, daca impartiti drepturile. Nu ratati o asemenea ocazie si nu spuneti ca nu se poate face.
b. Achizitionati drepturile asupra unui produs.
Puteti cumpara drepturile asupra unor produse de succes pe alte piete, neajunse in zona pe care aveti in plan sa o deserviti. Daca altcineva a creat un produs care va intereseaza, negociati pentru drepturile sale. Incercati sa cereti drepturi exclusive pe zona de interes pentru produsul lor.
c. Va alaturati unui program de afiliere.
Daca sunteti incepator in online, aceasta poate fi o alegere buna. Cu toate acestea, trebuie sa retineti ca acest lucru nu ofera intregul potential de profit pe care il aduce propriul produs. La fel de adevarat, nici riscurile nu se cumpara, si nici nivelul initial de investitie. Atunci cand alegeti un program de afiliere, asigurati-va ca piata tinta poate fi abordata cu succes (clienti potentiali cunoscuti si competitie abordabila).
Daca primiti un comision de 5% pentru vanzarile de carti de 10 lei, veti castiga doar 50 de bani pe client. Ar fi nevoie de 2.000 de clienti pentru a produce profituri de 1.000 de lei. Nu poti face prea multi bani astfel, deci pe cat posibil, cautati produse mai scumpe si comisioane mai mari.
Un gand in plus pentru finalul acestei prime sectiuni: cand spunem „un prgram de afiliere”, ne putem referi la un singur vendor (ca in exemplul cu acele carti), sau la o retea de afiliere – caz in care aveti instant acces la un numar mult mai mare de vendori. Jucand astfel cartea afilierii, puteti maximiza castigurile, profitand de toate oportunitatile deschise de dezvoltarea site-ului.

3. Creati-va o pozitie speciala
Creati o pozitie de vanzari unica pentru produsul sau serviciul vandut. Prea multe companii incearca doar sa fie afaceri online. Nu poti fi la fel prea mult timp in urmatorii ani si te astepti sa faci un profit intr-o economie globala.
Trebuie sa creati un caracter unic pentru produsul sau oferta prezentata. Ce puteti oferi si nimeni altcineva nu poate? Puteti oferi mai multe garantii, un serviciu mai bun pentru clienti, mai mult suport tehnic, expediere mai rapida sau preturi mai mici. Ganditi-va la ceva care va va distinge de toti concurentii online. Asa se cladeste brandul, asa se creste baza de clienti, asa se creste o afacere in general.
4. Alegeti un nume de domeniu si un serviciu de gazduire
Urmatorul pas este sa alegeti un nume de domeniu care sa descrie compania si / sau oferta de baza. Încercati sa alegeti ceva cat mai scurt si mai descriptiv cu privire la afacerea voastra. Evitati sa utilizati liniute sau sa scapati greseli de scriere.
Pentru gazduire, nu este locul aici sa facem specificatii detaliate. De fapt locul este, nu este si momentul, cu siguranta unu; din rmatoarele noastre ghiduri va fi despre asa ceva.
Chiar daca am facut aici cateva recomandari, este bine sa ne oprim si sa lasam acest subiect pentru un ghid detaliat ulterior. Sunt multe opinii legate de alegerea unui nume potrivit. Au fost perioade cand cel mai mare succes il aveau asa numitele exact-match domains – domeniile care reprezentau exact cheia de cautare principala pe care era gandita strategia de promovare.
Problema la alegerea unui asemenea nume de domeniu este dificultatea de a cunoaste dinainte aceasta strategie. De aceea, alte foarte multe opinii merg pe ideea fixarii unui brand, al unui nume de afacere. Aceasta optiune deschide numeroase posibilitati la randul ei, in special prin durabilitatea in timp, si prin flexibilitatea mult mai mare.
5. Dezvoltarea unui site prietenos
Urmatorul pas in acest proces este de a va dezvolta site-ul web si de a-l prezenta lumii. Daca intentionati sa detineti o afacere de internet cu norma intreaga, va recomandam sa invatati cat mai multe despre ce inseamna aceasta parte, din punct de vedere tehnic. Astfel, macar atat, veti putea sa cautati, sa comandati si sa derulati un proiect serios cu o companie de webdesign.
Cand proiectati site-ul, pastrati mereu in minte clientul. Furnizati formulare de comenzi clare si usor de utilizat. Faceti toate legaturile usor de inteles. Încercati sa pastrati site-ul descriptiv, dar simplu si curat. Ganditi ca un client, nu ca un proprietar de afacere.
Asigurati-va ca ati pus avantajele si punctele forte la vedere. Mai mult de jumatate dintre utilizatorii de Internet nu trec niciodata de primul ecran. Deci, trebuie sa le oferiti fie informatiile de care au nevoie, fie punctele de atractie, cat mai curand posibil. Ca un exemplu, destul de general valabil, regulile de prezentare in primul ecran, aplicabile pentru orice tip de afacere, sunt urmatoarele: beneficii, avantaje, beneficii suplimentare.
Evitati sa uitati cel mai important lucru in zilele noastre: site-ul se dezvolta pe desktop, dar se utilizeaza pe mobil. Desi traficul din desktop este in continuare important, cea mai mare parte a traficului vine deja din mobil. Cota de 50% s-a depasit de cativa ani, si pe anumite nise s-a trecut de 80%.
De aceea, cand va ganditi la ce inseamna primul ecran, ce informatie sa plasati acolo, trebuie sa ganditi totul plecand de la un ecran de smartphone, si abia dupa aceea sa vedeti cu ce puteti umple pentru desktop sau tableta.
Si pentru ca am facut paranteza cu traficul mobil, va reamintim importanta deosebita pe care o are viteza de incarcare a unui site pentru pozitionarea cat mai buna in cautarile din motoarele de cautare – in special in Google.

6. Cresterea traficului organic pentru site
Traficul organic este printre cele mai utile pentru un site, daca promovarea este facuta corespunzator. Nu este vorba neaparat despre faptul ca acest trafic este gratuit, pentru ca aceasta este doar o opinie de suprafata. Cresterea unui site in ranking-ul motoarelor de cautare reprezinta un efort considerabil, incluzand aici si cheltuieli efective.
Pentru ca un asemenea efort presupune si un risc substantial de neatingere a obiectivelor, de cele mai multe ori este recomandabil sa apelati la o structura specializata pentru lansarea si derularea de campanii SEO profesionale.
7. Oferiti un freebie
Una dintre cheile majore pentru dezvoltarea traficului si a vanzarilor pe site-ul vostru este de a oferi intotdeauna un tip de freebie. De exemplu, ofera rapoarte sau studii gratuite, rapoarte meteorologice, stiri etc. Orice.
Trebuie sa oferiti un freebie, indiferent de tipul de afacere in care va aflati. Oferiti o demonstratie gratuita, un video…. Creati ceva ce puteti oferi gratuit pe site-ul vostru, pentru a atrage vizitatori si pentru a va lasa la ei brandul, datele de contact.
8. Începeti propria lista de abonati
Aproape fiecare marketer pe Internet pe care l-am cunoscut a dezvoltat propria lista optionala de e-mail. Pentru cele mai multe dintre ele, este un buletin periodic pe care il trimit prin e-mail. Pentru altii, acesta poate fi un sfat al zilei. Alti oameni ar putea avea doar o lista la care sa trimita actualizari importante.
Indiferent ce alegeti sa faceti, sansele vor fi de partea voastra daca va concentrati asupra crearii unei liste de abonati loiali. Foarte rar clientii cumpara prima data cand viziteaza un site. Trebuie sa te cunoasca inainte sa isi poata cheltui banii cu tine.
Trebuie sa mentionam insa, crearea si utilizarea unei liste de email a devenit din ce in ce mai dificila o data cu intrarea in vigoare a noului Regulament General pentru Protectia Datelor Personale, mai bine cunoscut ca GDPR. Cateva sfaturi legate de listele de email in era GDPR:
a. Consimtamantul necesita un opt-in pozitiv. Nu utilizati casete pre-bifate.
b. Mentineti zona de consimtamant separata de ceilalti termeni si conditii.
c. Faceti-le usor oamenilor sa se retraga si spuneti-le cum sa o faca.
- Nu cereti vreo taxa
- Nu solicitati alte informatii in afara unei adrese de e-mail
- Nu solicitati abonatului sa se logheze
- Nu cereti abonatilor sa viziteze mai mult de o pagina pentru a se inregistra
d. Mentineti dovada consimtamantului – cine, cand, cum.
- Cine a consimtit
- Cand au consimtit
- Ce li sa spus in momentul consimtamantului
- Cum au consimtit (de ex., În timpul platii, prin formularul Facebook etc.)
- Daca si-au retras consimtamantul (la fel, cine, cand, cum).
e. Verificati-va periodic practicile de consimtamant si consimtamintele existente.
Si, pentru final, cateva ganduri: ce pot face in offline pentru a sustine o afacere pe Internet?
Specialistii au constatat ca cele mai eficiente modele de succes utilizeaza publicitatea offline. De exemplu, puteti cumpara anunturi intr-o revista populara destinata nisei deservite. Statistici serioase si aduate in timp indelungat arata ca un vizitator intrat pe site din offline are mult mai mari sanse de a fi un comparator decat unul venit din online.
La fel de important este ce fac altii in offline si care v-ar putea sustine afacerea in online. Este vorba despre clienti. Clientii multumiti vor vorbi. Sigur, vor vorbi si in online, in social media, dar o vor face si in offline. Iar discutiile de tip recomandare facute in offline inseamna legatura cu persoane apropiate, care pot avea incredere. Mai mult chiar, persoane care pot vedea produsul sau rezultatele sale.




© 2025 - Toate drepturile rezervate.