Cand apelati la cineva sa va creeze un site web, este foarte obisnuit pentru acest „cineva”, de obicei un dezvoltator web sau un web designer, sa adauge un „design by” sau „site dezvoltat de” in footer. Iar aproape de fiecare data, aceasta adaugire aduce un link catre site-ul sau profilul respectivei persoane sau firme.
Ne vom permite acum un punct de vedere: daca nu primiti un discount pentru a adauga un asemenea link, ar trebuie sa il stergeti complet. Iar daca acceptati inserarea lui, aveti grija sa o faceti intr-un mod care nu afecteaza site-ul din punct de vedere SEO. In principiu, dintre cele serioase, nicio firma de webdesign nu va va aduce asemenea probleme. Dar tot este bine sa ramaneti atenti.
De ce nu este bine?
Sa incercam o analogie: atunci cand ai pe cineva care a construit o casa pentru tine, ce zici daca la final descoperi ca intreg acoperisul este vopsit cu textul publicitar al respectivului? Poti oare sa fii furios? Sa le spui sa vina si sa-l scoata? Bine, in cazul nostru nu are sens sa fii furios, nu recomandam asta nimanui in nicio afacere sau parte a muncii sale. Dar cel mai bine este sa ai discutia asta cu dezvoltatorul inainte de lansarea unui proiect.
Motivul pentru care deranjeaza asemenea tehnici este faptul ca sunt inselatoare. Majoritatea oamenilor care au un site creat pentru ei sau pentru afacerea lor nu cunosc valoarea acestor link-uri. In esenta, dezvoltatorul web beneficiaza de ignoranta clientului sau. Un client care, in cele mai multe cazuri, nici macar nu stia cum sa sterga o astfel de legatura. Acum ce le face?
Nu intelegeti gresit; nu spunem ca designerii si dezvoltatorii web nu pot avea aceste link-uri. Trebuie doar sa fie foarte deschisi in privinta lor. Sa nu o faca implicit. Daca sunteti un asemenea client, avand acum link-uri de subsol pe site, despre care nu a fost discutat nimic, despre care nimic nu apare in contract, atunci inseamna ca ar trebuie sa faceti ceva.
Întrebarea este, bineinteles: de ce designerii si dezvoltatorii web fac acest lucru? Motivele sunt simple: ar dori ca toata lumea sa stie ca au proiectat acest site si ca utilizeaza aceste note de subsol pentru a-si aduce clienti noi. Orice asemenea link, daca este bine plasat (pentru ei), ii va ajuta la un ranking mai bun in motoarele de cautare.
Efecte asupra SEO
Ca idee, din punct de vedere SEO, ce inseamna acel link de subsol? In primul rand, trebuie facuta o mentiune: link-urile de subsol apar in 99% din cazuri in toate paginile site-ului. Recomandarile Google in acest sens sunt ca respectivul site-wide footer link sa aiba atribut nofollow.
Dar daca un designer / dezvoltator web isi plaseaza link-ul acolo, mai mult ca sigur va „uita” sa puna rel nofollow. Rezultat? Site-ul vostru nu respecta recomandarile Google, si risca astfel ca ranking-ul sa ii fie afectat. Culmea, si dezvoltatorul respectiv poate avea de pierdut, daca link-urile venite catre site-ul lui vor fi tratate ca Spam de catre Google.
Caz aparte: temele free
Daca utilizati o tema WordPress gratuita, sau un template free, si gasiti un asemenea link, este altceva. Acel link este acolo ca mijloc de plata pentru acea „gratuitate”, si cu sigurata aspectul este prins in Termenii si Conditiile de utilizare.
Daca tot am deschis subiectul, retineti ca ar fi bine sa nu folositi teme sau template-uri free care vin pline de cine stie cate link-uri inserate. Din pacate, uneori se gasesc asemenea produse la care link-urile nici macar nu sunt vizibile, si este foarte probabil ca va vor afecta in timp SEO-ul.