Inainte sa incepem sa discutam despre lucrurile virale de pe Internet, hai sa le concretizam putin in cateva randuri.
Ce este asadar o stire virala?
O forma de continut ce a fost accesata de foarte multi oameni pe o bucata de timp relativ redusa, ca de exemplu 200.000+ de vizualizari, in mai putin de 48 de ore. Numerele nu sunt batute in cuie, doar date ca exemplu pentru a va face o idee.
Mai stiti Harlem Shake? Ce popular era acum 3-4 ani? (cu videoclipuri avand peste 200 de milioane de vizualizari in doar cateva saptamani) Poate ca da…poate ca nu….insa dupa cum probabil vedeti in cazul de fata, acel trend a trecut.
De ce? Pentru ca Viralitatea este exact opusa traficului de tip SEO.
Daca la traficul de tip SEO, traficul creste constant in timp, viralitatea este exact pe dos, aceasta scade in timp, insa la inceput, pentru cateva zile / saptamani, sau chiar luni, este urias traficul dobandit catre acel material 🙂
Adesea, exista oameni ce considera ca au bazele formulei pentru viralitate, insa de multe ori e necesar sa ai si noroc sa fim sinceri. Cu toate acestea, exista cateva puncte ce le au in comun stirile virale si anume:
- Creeaza o controversa de actualitate si interes, care prinde la public
- Conecteaza oamenii intr-un mod instant, printr-o poveste, intr-o anumita zona de interes a vietii
- Exista o stransa legatura intre stire si un eveniment / trend puternic
- Exprima ceva puternic, precum o cauza impotriva cancerului la san etc.
- Starnesc emotii (fie pozitive, fie negative) ce rezoneaza cu oamenii
- Au o anumita doza de unicitate, adevar si calitate (vizuala)
- Sunt raspandite la momentul potrivit pe canalele media online / offline
- Au in vizor un “influencer”, sau chiar stirea in sine este promovata de unul.
Acestea fiind spuse, dupa cum ziceam anterior, e nevoie ca multa lume sa vada stirea, ca aceasta sa devina virala, si bineinteles distribuita intr-un mod alert (de regula, stirile virale sunt raspandite de peste 100.000 de oameni). Acest lucru poate fi posibil in mod special prin intermediul grupurilor de Linkedin, Facebook, Comunitati Youtube, Instagram, Medium, Quora, Tumblr, Growth Hackers, Twitter, Grupuri Google+, StumbleUpon, Forumuri 2.0, Reddit etc.
La noi in Romania, desi majoritatea stirilor virale sunt fie de tip barfa, sau Cancan, exista si stiri virale de calitate (de cele mai multe ori din domenii ce tin de Business, caci pe majoritatea ne intereseaza domeniul financiar de care depindem de zi cu zi).
Daca ar fi sa monitorizam piata autohtona, putem spune ca publicatiile din zona Cosmopolitan, Oriflame, Avon, EllenShow, Barack Obama, Donald Trump, Emag, Cancan.ro, Ziarul Financiar, HotNews au sanse mai mari sa devina virale, si datorita autoritatii domeniului pe care acestea sunt publicate.
In afara, putem da exemplu stirile ce vin din cadrul BuZzFeed, ori PlayBoy, Yahoo News, The Huffington Post, Mashable, Wired, Examiner.com etc.
Adesea se intampla ca unul din site-urile mentionate anterior sa publice o stire cu privire la un site, si dintr-o data, tot Internetul sa vorbeasca de acel site :))
Daca te intereseaza sa vezi cand un anumit subiect a capatat popularitate si in ce fel, poti utiliza Google Trends.
Dupa cum spuneam anterior, iata mai jos cum arata trendul pentru Harlem Shake de exemplu:
Din lumea de anime, putem observa faptul ca lupta dintre Naruto si Pain a fost foarte populara, chiar virala in anul 2011, ulterior primind din ce in ce mai putina atentie acea lupta din partea publicului:
In lumea gamingului, Starcraft in cazul de mai jos era destul de viral si popular in anul 2010, probabil si datorita relansarii cu Starcraft 2
Metin2 de asemenea, era foarte jucat in 2009, ca joc MMORPG, unul din cele mai bune de atunci, insa din lipsa de inovatie, s-a dus totul la fund, desi a avut o lansare spectaculoasa, si cu serverul de Romania:
In lumea de gaming, de data aceasta in partea de shootere, avem Call of Duty care a fost extrem de viral in 2007:
Daca te intereseaza de asemenea un studiu in baza caruia aflii cum video-urile devin virale, poti vedea accesand linkul urmator (principiile de baza aplicandu-se si la articole, infografice, jocuri video etc.) > https://www.pulsarplatform.com/resources/how-stuff-spreads-2-how-videos-go-viral
Daca vrei sa afli materialele lor la acea perioada poti folosi urmatoarea unealta sa dai timpul inapoi sa vezi ceva specific daca te intereseaza > http://archive.org/web/
De asemenea, Fan Page Karma este uimitor de bun pe statistici la nivel de social media.
O poti utiliza sa afli care sunt cele mai bune materiale ale concurentei.
Personal, observ faptul ca cei de la Coca Cola, BMW si Toyota, atat la nivel International, cat si la nivel de Romania, fac lucruri destul de interesante care ajung virale, probabil si datorita bugetului ridicat in zona de creeatie, fie ca vorbim de marketing prin continut, reclame etc.
Daca te intereseaza o serie de stiri ce au fost extrem de virale in anul precedent, vezi urmatoarele titluri:
- “New Alzheimer’s Treatment Fully Restores Memory Function” (6 million shares)
- “How Sensitive is Your OCD Radar?” (3.4m shares)
- “Science Says the First Born Child is the Most Intelligent” (2.8m shares)
- “An Open Letter to my Friends who Support Donald Trump” (2.2m shares)
- “Bald Men are Sexier, More Masculine, Scientific Study Says” (2.1m shares)
- “Biased Strangers Take DNA Test” (2.1m shares)
- “Intelligent People Tend to be More Messy” (2m shares)
- “Women Need More Sleep Because Their Brains Work Harder” (1.9m shares)
- “Here is the Powerful Letter the Stanford Victim Read Aloud to Her Attacker” (1.8m shares)
- “4 Year-Old at Grocery Store Calls Lonely Widower Old” (1.5m shares)
- “Scientists May Have Found a Root That Kills 98% of Cancer Cells” (1.4m shares)
- “Old Music is Outselling New Music for the First Time in History” (1.3m shares)
- “This Inflatable Irish Pub Turns Your Backyard into a Bar” (1.3m shares)
- “This Butter Pecan Cheesecake Will Make Your Thanksgiving More Exciting” (1.3m shares)
- “Penguin Swims 5,000 Miles Every Year for Reunion with Man Who Saved His Life” (889k shares)
Tot la nivel de stiri, daca te intereseaza cele mai virale stiri de pe platforma Linkedin, vezi mai jos o lista cu acestea, cu un numar impresionant de vizualizari si interactiuni:
- https://www.linkedin.com/pulse/open-letter-customers-our-weapons-policy-chip-bergh/
- https://www.linkedin.com/pulse/when-comes-age-bias-tech-companies-dont-even-bother-lie-dan-lyons/
- https://www.linkedin.com/pulse/facts-matter-jeff-immelt/
- https://www.linkedin.com/pulse/my-white-boss-talked-race-america-what-happened-schumacher-hodge/
- https://www.linkedin.com/pulse/why-goldman-sachs-encouraging-employees-talk-race-work-edith-cooper/
- https://www.linkedin.com/pulse/my-response-adam-grants-new-york-times-oped-unless-youre-brené-brown/
- https://www.linkedin.com/pulse/i-walked-away-from-career-where-people-kissed-my-ass-couldnt-paltrow/
- https://www.linkedin.com/pulse/i-know-you-love-me-now-let-die-louis-m-profeta-md/
- https://www.linkedin.com/pulse/peter-thiel-violates-core-principles-silicon-valley-michael-lazerow/
- https://www.linkedin.com/pulse/letter-young-women-age-trump-sallie-krawcheck/
Din nou….te poti inspira din acestea, cand creezi propriile materiale de tip articol si vei vedea imbunatatiri la nivelul numarului de accesari / vizualizari si comentarii…
Idei pe scurt:
- Postarile virale au opinii puternice, fie si politice si starnesc o emotie puternica in cititori
- Stirile virale sunt de 2 categorii in principal si anume, cele care inspira si prezinta posibilitati noi, sperante, si altele care ofera oamenilor ceea ce ei asteptau deja.
- Cele mai vizualizate si distribuite materiale sunt de regula cele ce sunt destul de controversate, cu subiecte delicate ce tin fie de sex, bani, politica, rasa, sau principii si valori de viata.
- Oamenii tind sa se deschida mai mult celor ce prezinta si povestesc mai multe istorioare / povesti, si relatate mai bine…..
- Daca ai un framework si o structura, tinzi sa fii mai mult ascultat, decat daca esti haotic in exprimare.
- Identifica cui vrei sa te exprimi in prima faza, si mai apoi creeaza continutul care sa se adreseze acestuia (poti face putin research, insa daca esti in domeniu de mult timp, deja cunosti cum stau lucrurile si unde merita sa-ti investesti timpul, si cu cine)
- Daca iti dai seama de punctele problematice ale oamenilor, sau lucrurile care ii fac pe acestia fericiti, atunci vei avea un avantaj, fata de cei care nu au deloc aceste date.
- Identifica acele canale care merg in mod special la tine, poate fi vorba de instagram, twitter, facebook pinterest, linkedin etc. – fiecare are scopul sau la baza si trebuie utilizata cu masura.
- Este bine sa ai continut specific pentru fiecare platforma unde este distribuit
- Urmareste si analizeaza performanta, sa stii ce poti repeta cu success, poti face si A/B Testing insa intotdeauna este bine sa tii cont de cateva date cu privire la utilizatorii ce urmaresc acele stiri virale, cum ar fi : locatia, sexul, ocupatie, varsta, situatie civila, hobby-uri, interese; astfel te poti exprima mai bine pe limbajul lor.
- In general, putem diviza workflow-ul in 4 pasi: pre-productie, producere de continut, publicare si post-publicare.
Daca esti curios de cele mai virale clipuri din anul 2017, vezi linkul urmator: https://www.youtube.com/watch?v=cWiPROxS2HA&feature=youtu.be
Resursa interesanta pentru a depista stirile virale, cu putin timp inainte sa ajunga virale si cum sa folosesti asta in avantajul tau: http://almighty.press
De asemenea, ca resurse si unelte ce le mai poti folosi ar fi si urmatoarele:
- Google News
- Stitcher
- Feedly
- Ino Reader
- Nuzzel
- https://coschedule.com/headline-analyzer
- http://www.aminstitute.com/headline/
- https://headlines.sharethrough.com (aceste unelte iti arata cat de emotional / promotional sau viral este titlul in baza unui scor, pe care il poti imbunatati)
Daca te decizi sa creezi stiri virale de tip articol, atunci ai nevoie sa stii faptul ca lungimea ideala este de aprox. 1.600 de cuvinte. Desigur, lucrurile nu sunt batute in cuie, poti face fie de 2.000-3.000, si de 1.000, insa lungimea adecvata este de 1.6k
Pentru a imbunatati continutul video / foto, fara sa fie nevoie sa cumperi timpul unui fotograf profesionist, poti folosi si aplicatii precum:
- https://quik.gopro.com/en/
- https://play.google.com/store/apps/details?id=net.rena.roadmovie.lite&hl=de
Iar daca esti pe Iphone:
- https://itunes.apple.com/us/app/hydra-amazing-photography/id947824428?mt=8
- http://www.photofoxapp.com
- https://itunes.apple.com/de/app/workflow-powerful-automation/id915249334 (pentru organizare mai mult)
Resurse adiacente ce te pot ajuta in faza de publicare / sindicare a continutului in online >
Odata ce studiezi in profunzime articolele scrise de competitie, vei putea sa-ti dai seama care prind si care nu, si desigur le vei putea imbunatati, aplicand lucrurile spuse pana acum.
Recomandarea mea este sa folosesti Evernote pentru a nota ideile principale, sau pur si simplu resurse ce ti se par interesante, pentru a avea o structura si o baza, cu toate lucrurile importante la un loc, ca sa fie usor de gasit.
Mai jos gasesti si un infografic foarte bun despre stiinta viralitatii pe Internet, cu cateva date cheie pe care e nevoie sa le cunosti daca vrei sa faci senzatie cu ceva unic, care sa se imprastie rapid in Online.
Vezi infograficul complet aici.
Pentru date suplimentare, vezi aici. Iti multumim ca ai citit, daca ai intrebari, adaugari, nu ezita sa lasi un comentariu mai jos. Success !!