Skip to main content

Acest case study este dedicat relației dintre eforturile SEO și performanțele la nivel de trafic organic Google pentru cei mai importanți 10 actori ai pieței de servicii Medical – Dental din România.

Overview-ul nișei analizate

Nișa „Medical – Dental”, din punctul de vedere al obținerii traficului organic din sursa Google, este caracterizată de o competiție acerbă, unde cei mai puternici actori în acest mediu sunt:

  • dentestet.ro
  • cliniciledrleahu.ro
  • clinicadentaplus.ro
  • omniadental.ro
  • dentfix.ro
  • dentalpremier.ro
  • draristide.ro
  • qmed.ro
  • denttaglio.ro
  • dentocare.ro

Cum a fost extrasă această listă:

  • Extragere manuală a top 3 rezultate Google pentru un set redus de termeni de căutare
  • Rulare analize succesive în Ahrefs cu extragerea Top competitors
  • Combinare și suprapunere rezultate analize de competiție
  • Eliminare website-uri informative și păstrarea strict în listă a clinicilor stomatologice
  • Ordonarea rezultatelor în funcție de numărul total al termenilor de căutare pe care au prezență

Premisa care stă la baza acestui proces de selecție este că un website, cu cât are prezență pe un volum mai mare de keywords, cu atât mai dezvoltat este, și prezintă cele mai mari probabilități de a reține cele mai mari volume de trafic organic. Explicația listei de mai sus stă în acest volum:

# Domeniu Total ranking keywords – medical dental
1 dentestet.ro 5051
2 cliniciledrleahu.ro 4859
3 clinicadentaplus.ro 4825
4 omniadental.ro 3212
5 dentfix.ro 3141
6 dentalpremier.ro 3101
7 draristide.ro 3005
8 qmed.ro 2928
9 denttaglio.ro 2861
10 dentocare.ro 1985

Subliniem: acest top nu se referă nici la cota de piață a acestor companii din nișa Medical – Dental, nici la prezența lor generală în online, ci strict la performanța „SEO” – trafic organic.

Determinarea bazei de analiză – top 100 keywords

Pentru ca acest studiu să poată conduce la rezultate relevante, am procedat la selecția celor mai importante 100 de keywords specifice nișei. Metoda folosită a fost:

  • Analiza Content Gap în Ahrefs, cu „baza” un website cu prezență insignifiantă în organic, derulată peste cele 10 domenii selectate anterior
  • Export keywords care îndeplinesc un set minimal de criterii:
    • Sunt prezente la cel puțin două website-uri (pentru eliminarea elementelor nelegate de nișa în studiu)
    • Volum minim de 300 căutări lunare
  • Eliminare manuală a termenilor nespecifici nișei
  • Selecție top 100 keywords, în ordinea volumului lunar de căutări
# Keyword Volum # Keyword Volum
1 aparat dentar 14000 26 preturi implant dentar 1000
2 cabinet stomatologic 9900 27 punte dentara 1000
3 implant dentar 7400 28 extractie masea pret 900
4 gutiera dentara 4800 29 coroana dentara pret 800
5 aparat dentar pret 3600 30 coroana metalo ceramica 800
6 fatete dentare pret 3400 31 culori aparat dentar 800
7 dinti 3300 32 dureri de masea 800
8 durerea de masea 2900 33 plomba masea pret 800
9 aparat dentar safir 2800 34 pret fatete dentare 800
10 proteza dentara 2700 35 pret implant dentar 800
11 maseaua de minte 2400 36 tehnician dentar 800
12 albire dinti 2200 37 dinti zirconiu poze 700
13 aparat dentar mobil 2200 38 implant 700
14 durere de masea 2200 39 pivot dentar pret 700
15 cat costa un aparat dentar 1900 40 proteza fixa cu 4 implanturi pret 700
16 disjunctor maxilar 1900 41 stomatolog bucuresti 700
17 pivot dentar 1900 42 aparat dentar culori 600
18 detartraj pret 1800 43 aparat dentar fix 600
19 masea de minte 1600 44 cat costa implant dentar toata gura 600
20 aparat dentar metalic 1400 45 ce sa faci cand te doare maseaua foarte tare 600
21 extractie masea de minte 1400 46 dinte 600
22 elastice aparat dentar 1300 47 durere masea 600
23 aparat dentar ceramic 1200 48 extractie masea de minte pret 600
24 albirea dintilor acasa 1000 49 gutiere dentare 600
25 coroane 1000 50 molari 600

 

# Keyword Volum # Keyword Volum
51 ortodontie 600 76 dinti zirconiu pret 400
52 pret aparat dentar 600 77 dintii 400
53 tehnica dentara 600 78 durere masea de minte 400
54 aparat albire dinti 500 79 fatete dentare de vanzare 400
55 aparat dentar transparent 500 80 punte dentara pret 400
56 cabinet dentar 500 81 aparat ortodontic 350
57 ce sa faci cand te doare maseaua 500 82 aparat safir 350
58 culori elastice aparat dentar 500 83 cat costa o plomba 350
59 denumirea dintilor 500 84 cat costa un detartraj 350
60 dinti ceramica pe suport metalic poze 500 85 fatete 350
61 dinti portelan pret 500 86 gutiere pret 350
62 extractie masea 500 87 molar de minte 350
63 pret coroana dentara 500 88 preturi stomatologie 350
64 pret detartraj 500 89 proteza dentara pret 350
65 proteza dentara fixa pret 500 90 aditie de os pret 300
66 reconstructie dinte pret 500 91 aparat dentar fix pret 300
67 bracket dentar 450 92 aparat dentar safir pret 300
68 denumire dinti 450 93 bracket aparat dentar 300
69 durerea de masele 450 94 cat costa o ablatie 300
70 dureri de masele 450 95 cate masele are un om 300
71 implant dentar bucuresti 450 96 gingivoplastie 300
72 pret extractie masea de minte 450 97 implant dentar preturi 300
73 tipuri de aparat dentar 450 98 lista preturi stomatologie 300
74 albire dinti acasa 400 99 ortodontie bucuresti 300
75 albit dintii acasa 400 100 paleta culori dinti portelan 300

 

Acest tip de selecție asigură cel mai înalt grad de obiectivitate pentru a putea compara performanța SEO a actorilor de top.

Am fi putut ține seama în studiu și de traficul potențial generat pe căutări de brand, dar am ales să nu mergem pe această direcție, întrucât pe acest palier rezultatele provin din mult mai multe tipuri de vectori (PR, vechime, proeminență locală etc).

Nu afirmăm că aceste elemente nu au relevanță, doar că nu sunt relevante pentru acest tip de studiu, în care sub lupa analizei se află cantitatea și calitatea campaniilor și activităților specifice de SEO.

Estimarea eforturilor de SEO – investiția în backlinks

Orice activitate din sfera SEO are o componentă cantitativă și una calitativă, iar determinarea unui raport obiectiv de tip cost – beneficiu este extrem de dificilă.

Totuși, ținând seama de bazele algoritmilor Google și de o foarte îndelungată experiență în culegerea „bunelor practici” din domeniu, considerăm că cel mai fezabil mod de a estima eforturile de SEO din spatele unui website îl reprezintă numărul și autoritatea domeniilor externe de la care au backlinks.

Pentru a putea determina un „scor al efortului SEO” am procedat astfel:

  • Am extras lista completă de linking domains de la fiecare din cei 10 actori analizați, utilizând Ahrefs
  • Am cumulat Domain Rating-ul fiecărui domeniu

Cu cât un domeniu are o autoritate mai mare, cu atât este mai dificil de obținut un backlink dinspre acesta, de aceea considerăm ca o asemenea abordare este cea mai potrivită pentru a construi un cadru general și obiectiv.

Rezultatele arată astfel:

# Competitor domeniu Medical Dental All backlinks – Domain Rating cumulat
1 draristide.ro 12460.2
2 dentestet.ro 10882.4
3 cliniciledrleahu.ro 10093.9
4 dentalpremier.ro 7351.6
5 dentfix.ro 5611.9
6 denttaglio.ro 5159.1
7 clinicadentaplus.ro 4445.1
8 omniadental.ro 3702.9
9 dentocare.ro 2942.7
10 qmed.ro 1997.2

Cu siguranță eforturile totale în direcția optimizării au o arie mult mai vastă, dar în cele din urmă, factorul extras mai sus denotă cel mai clar volumul investițiilor în aceste campanii.

Cota de piață din traficul organic Google

Cel mai important aspect la o campanie SEO nu este nici volumul investițiilor, nici calitatea specialiștilor implicați, ci rezultatul – volumul de trafic organic calificat, targetat pe termeni de căutare cu valoare pentru afacerea destinatară.

Modalitatea în care am determinat „cota de piață” a fiecărui actor analizat a fost un raport la totalul pieței, indicatorul fiind poziția medie în rezultatele Google pe fiecare din cele 100 de keywords – ponderată cu volumul de căutări al respectivului keyword (pozițiile exacte „la zi” au fost extrase cu ajutorul rank-trackerului Seolium.com). Astfel, poziția 1 pe un termen cu 300 de căutări lunare nu va avea aceeași importanță ca poziția 1 pe un termen cu 14000 de căutări. Astfel, scorul obținut reprezintă obiectiv șansa fiecărui actor de a obține un anumit volum de trafic, iar clasificarea finală reprezintă ponderea fiecărei asemenea șanse în totalul general.

Am extins această analiză la un număr mai mare de actori, având ca scop reducerea procentului de „ALȚII” până la un nivel la care să elimine posibilitatea de a modifica ierarhia obținută:

Market share organic traffic - dental Romania

Market share organic traffic – dental Romania
– pentru a vizualizare mai bună puteți descărca versiunea Print a studiului

Eficiența investiției în SEO- analiză comparativă

Aminteam în prima parte a acestui studiu – activitatea specifică în SEO are atât aspecte cantitative, cât și calitative. Chiar și efortul de link building, care are un substrat preponderent financiar, are nevoie de cercetări minuțioase și de o strategie corectă pentru a produce beneficii.

În acest capitol vom pune cap la cap datele obținute, reduse la cele mai importante elemente:

  • Volumul investițiilor în SEO
  • Cota de piață deținută în traficul organic din Google

Rezultatele capitolului anterior arătau cât de mari pot fi diferențele între sumele investite și rezultatele obținute, aici însă, aceste aspecte devin cât se poate de evidente:

Raportul eforturi SEO - Rezultate - Dental Romania

Raportul eforturi SEO – Rezultate – Dental Romania
– pentru a vizualizare mai bună puteți descărca versiunea Print a studiului

Rezultatele de mai sus au o formă procentuală pentru că exprimă o comparație între cei 10 actori vizați de analiză. Scorurile cele mai mari reprezintă campanii SEO în care investițiile au dus la cele mai mari câștiguri – explicația stând în calitatea modului în care au fost folosite resursele disponibile.

Explicații pentru aceste rezultate. Concluzii

Am observat că nu campaniile cu cele mai mari bugete au obținut eficiența cea mai mare a investiției, dar acest indicator, deși explică foarte multe, nu este ce contează cel mai mult pentru clienți. Important este că cele mai eficiente campanii sunt cele care aduc real cel mai mult trafic calificat afacerilor pe care le promovează.

Nu vom analiza de ce o parte din aceste afaceri au obținut atât de puțin, deși au pus pe masă cele mai solide bugete, ci ne vom concentra pe ce am putea învăța de la campaniile de succes.

O privire de ansamblu asupra modului în care sunt optimizate intern website-urile cele mai eficiente, și o analiză ceva mai aprofundată a profilurilor de backlinks, ne conduc la câteva concluzii clare. Pe scurt, ce au în comun cele mai de succes website-uri din nișa Dental:

Fiecare pagină contează

  • Site-urile de calitate au un număr relativ mic de pagini, unde calitatea primează, nu cantitatea;
  • Paginile sunt foarte clar diferențiate la nivel de topic;
  • Fiecare pagină este produsă și optimizată pentru a produce trafic;
  • Tematica fiecărei pagini este orientată pe necesitățile vizitatorilor, în timp ce optimizarea SEO se realizează pe keyword-uri multiple grupate în jurul unui topic general comun;
  • Structura site-ului este clară și ușor de navigat;
  • Calitatea și structura conținutului nu pot fi înlocuite cu investițiile masive în link building – în timp profilele masive de backlinks pot chiar accentua problemele „interne”.

Nu toate backlink-urile sunt egale

  • Nu prețul unui backlink contează, ci valoarea lui;
  • Valoarea unui backlink este dată într-o măsură importantă de autoritatea domeniului origine, dar contează foarte mult relevanța de tematică între sursă și destinație;
  • Strategia de backlinks este gândită la nivel de website, nu limitată la susținerea masivă a câtorva elemente de interes;
  • Auditul profilului de backlinks trebuie realizat periodic iar strategia adaptată permanent la modul în care evoluează performanța website-ului.

Versiunea Print a studiului (PDF)

Notă: Acest studiu este realizat exclusiv utilizând date publice – denumiri de domenii web – așa cum apar acestea în rezultatele Google, extrase de poziții în aceste rezultate și adrese Internet ale legăturilor de tip backlink.

Lasa un comentariu

Suna
Whatsapp