Acest case study este dedicat relației dintre eforturile SEO și performanțele la nivel de trafic organic Google pentru cei mai importanți 10 actori ai pieței de servicii Medical – Dental din România.
Overview-ul nișei analizate
Nișa „Medical – Dental”, din punctul de vedere al obținerii traficului organic din sursa Google, este caracterizată de o competiție acerbă, unde cei mai puternici actori în acest mediu sunt:
- dentestet.ro
- cliniciledrleahu.ro
- clinicadentaplus.ro
- omniadental.ro
- dentfix.ro
- dentalpremier.ro
- draristide.ro
- qmed.ro
- denttaglio.ro
- dentocare.ro
Cum a fost extrasă această listă:
- Extragere manuală a top 3 rezultate Google pentru un set redus de termeni de căutare
- Rulare analize succesive în Ahrefs cu extragerea Top competitors
- Combinare și suprapunere rezultate analize de competiție
- Eliminare website-uri informative și păstrarea strict în listă a clinicilor stomatologice
- Ordonarea rezultatelor în funcție de numărul total al termenilor de căutare pe care au prezență
Premisa care stă la baza acestui proces de selecție este că un website, cu cât are prezență pe un volum mai mare de keywords, cu atât mai dezvoltat este, și prezintă cele mai mari probabilități de a reține cele mai mari volume de trafic organic. Explicația listei de mai sus stă în acest volum:
# | Domeniu | Total ranking keywords – medical dental |
1 | dentestet.ro | 5051 |
2 | cliniciledrleahu.ro | 4859 |
3 | clinicadentaplus.ro | 4825 |
4 | omniadental.ro | 3212 |
5 | dentfix.ro | 3141 |
6 | dentalpremier.ro | 3101 |
7 | draristide.ro | 3005 |
8 | qmed.ro | 2928 |
9 | denttaglio.ro | 2861 |
10 | dentocare.ro | 1985 |
Subliniem: acest top nu se referă nici la cota de piață a acestor companii din nișa Medical – Dental, nici la prezența lor generală în online, ci strict la performanța „SEO” – trafic organic.
Determinarea bazei de analiză – top 100 keywords
Pentru ca acest studiu să poată conduce la rezultate relevante, am procedat la selecția celor mai importante 100 de keywords specifice nișei. Metoda folosită a fost:
- Analiza Content Gap în Ahrefs, cu „baza” un website cu prezență insignifiantă în organic, derulată peste cele 10 domenii selectate anterior
- Export keywords care îndeplinesc un set minimal de criterii:
- Sunt prezente la cel puțin două website-uri (pentru eliminarea elementelor nelegate de nișa în studiu)
- Volum minim de 300 căutări lunare
- Eliminare manuală a termenilor nespecifici nișei
- Selecție top 100 keywords, în ordinea volumului lunar de căutări
# | Keyword | Volum | # | Keyword | Volum | |
1 | aparat dentar | 14000 | 26 | preturi implant dentar | 1000 | |
2 | cabinet stomatologic | 9900 | 27 | punte dentara | 1000 | |
3 | implant dentar | 7400 | 28 | extractie masea pret | 900 | |
4 | gutiera dentara | 4800 | 29 | coroana dentara pret | 800 | |
5 | aparat dentar pret | 3600 | 30 | coroana metalo ceramica | 800 | |
6 | fatete dentare pret | 3400 | 31 | culori aparat dentar | 800 | |
7 | dinti | 3300 | 32 | dureri de masea | 800 | |
8 | durerea de masea | 2900 | 33 | plomba masea pret | 800 | |
9 | aparat dentar safir | 2800 | 34 | pret fatete dentare | 800 | |
10 | proteza dentara | 2700 | 35 | pret implant dentar | 800 | |
11 | maseaua de minte | 2400 | 36 | tehnician dentar | 800 | |
12 | albire dinti | 2200 | 37 | dinti zirconiu poze | 700 | |
13 | aparat dentar mobil | 2200 | 38 | implant | 700 | |
14 | durere de masea | 2200 | 39 | pivot dentar pret | 700 | |
15 | cat costa un aparat dentar | 1900 | 40 | proteza fixa cu 4 implanturi pret | 700 | |
16 | disjunctor maxilar | 1900 | 41 | stomatolog bucuresti | 700 | |
17 | pivot dentar | 1900 | 42 | aparat dentar culori | 600 | |
18 | detartraj pret | 1800 | 43 | aparat dentar fix | 600 | |
19 | masea de minte | 1600 | 44 | cat costa implant dentar toata gura | 600 | |
20 | aparat dentar metalic | 1400 | 45 | ce sa faci cand te doare maseaua foarte tare | 600 | |
21 | extractie masea de minte | 1400 | 46 | dinte | 600 | |
22 | elastice aparat dentar | 1300 | 47 | durere masea | 600 | |
23 | aparat dentar ceramic | 1200 | 48 | extractie masea de minte pret | 600 | |
24 | albirea dintilor acasa | 1000 | 49 | gutiere dentare | 600 | |
25 | coroane | 1000 | 50 | molari | 600 |
# | Keyword | Volum | # | Keyword | Volum | |
51 | ortodontie | 600 | 76 | dinti zirconiu pret | 400 | |
52 | pret aparat dentar | 600 | 77 | dintii | 400 | |
53 | tehnica dentara | 600 | 78 | durere masea de minte | 400 | |
54 | aparat albire dinti | 500 | 79 | fatete dentare de vanzare | 400 | |
55 | aparat dentar transparent | 500 | 80 | punte dentara pret | 400 | |
56 | cabinet dentar | 500 | 81 | aparat ortodontic | 350 | |
57 | ce sa faci cand te doare maseaua | 500 | 82 | aparat safir | 350 | |
58 | culori elastice aparat dentar | 500 | 83 | cat costa o plomba | 350 | |
59 | denumirea dintilor | 500 | 84 | cat costa un detartraj | 350 | |
60 | dinti ceramica pe suport metalic poze | 500 | 85 | fatete | 350 | |
61 | dinti portelan pret | 500 | 86 | gutiere pret | 350 | |
62 | extractie masea | 500 | 87 | molar de minte | 350 | |
63 | pret coroana dentara | 500 | 88 | preturi stomatologie | 350 | |
64 | pret detartraj | 500 | 89 | proteza dentara pret | 350 | |
65 | proteza dentara fixa pret | 500 | 90 | aditie de os pret | 300 | |
66 | reconstructie dinte pret | 500 | 91 | aparat dentar fix pret | 300 | |
67 | bracket dentar | 450 | 92 | aparat dentar safir pret | 300 | |
68 | denumire dinti | 450 | 93 | bracket aparat dentar | 300 | |
69 | durerea de masele | 450 | 94 | cat costa o ablatie | 300 | |
70 | dureri de masele | 450 | 95 | cate masele are un om | 300 | |
71 | implant dentar bucuresti | 450 | 96 | gingivoplastie | 300 | |
72 | pret extractie masea de minte | 450 | 97 | implant dentar preturi | 300 | |
73 | tipuri de aparat dentar | 450 | 98 | lista preturi stomatologie | 300 | |
74 | albire dinti acasa | 400 | 99 | ortodontie bucuresti | 300 | |
75 | albit dintii acasa | 400 | 100 | paleta culori dinti portelan | 300 |
Acest tip de selecție asigură cel mai înalt grad de obiectivitate pentru a putea compara performanța SEO a actorilor de top.
Am fi putut ține seama în studiu și de traficul potențial generat pe căutări de brand, dar am ales să nu mergem pe această direcție, întrucât pe acest palier rezultatele provin din mult mai multe tipuri de vectori (PR, vechime, proeminență locală etc).
Nu afirmăm că aceste elemente nu au relevanță, doar că nu sunt relevante pentru acest tip de studiu, în care sub lupa analizei se află cantitatea și calitatea campaniilor și activităților specifice de SEO.
Estimarea eforturilor de SEO – investiția în backlinks
Orice activitate din sfera SEO are o componentă cantitativă și una calitativă, iar determinarea unui raport obiectiv de tip cost – beneficiu este extrem de dificilă.
Totuși, ținând seama de bazele algoritmilor Google și de o foarte îndelungată experiență în culegerea „bunelor practici” din domeniu, considerăm că cel mai fezabil mod de a estima eforturile de SEO din spatele unui website îl reprezintă numărul și autoritatea domeniilor externe de la care au backlinks.
Pentru a putea determina un „scor al efortului SEO” am procedat astfel:
- Am extras lista completă de linking domains de la fiecare din cei 10 actori analizați, utilizând Ahrefs
- Am cumulat Domain Rating-ul fiecărui domeniu
Cu cât un domeniu are o autoritate mai mare, cu atât este mai dificil de obținut un backlink dinspre acesta, de aceea considerăm ca o asemenea abordare este cea mai potrivită pentru a construi un cadru general și obiectiv.
Rezultatele arată astfel:
# | Competitor domeniu Medical Dental | All backlinks – Domain Rating cumulat |
1 | draristide.ro | 12460.2 |
2 | dentestet.ro | 10882.4 |
3 | cliniciledrleahu.ro | 10093.9 |
4 | dentalpremier.ro | 7351.6 |
5 | dentfix.ro | 5611.9 |
6 | denttaglio.ro | 5159.1 |
7 | clinicadentaplus.ro | 4445.1 |
8 | omniadental.ro | 3702.9 |
9 | dentocare.ro | 2942.7 |
10 | qmed.ro | 1997.2 |
Cu siguranță eforturile totale în direcția optimizării au o arie mult mai vastă, dar în cele din urmă, factorul extras mai sus denotă cel mai clar volumul investițiilor în aceste campanii.
Cota de piață din traficul organic Google
Cel mai important aspect la o campanie SEO nu este nici volumul investițiilor, nici calitatea specialiștilor implicați, ci rezultatul – volumul de trafic organic calificat, targetat pe termeni de căutare cu valoare pentru afacerea destinatară.
Modalitatea în care am determinat „cota de piață” a fiecărui actor analizat a fost un raport la totalul pieței, indicatorul fiind poziția medie în rezultatele Google pe fiecare din cele 100 de keywords – ponderată cu volumul de căutări al respectivului keyword (pozițiile exacte „la zi” au fost extrase cu ajutorul rank-trackerului Seolium.com). Astfel, poziția 1 pe un termen cu 300 de căutări lunare nu va avea aceeași importanță ca poziția 1 pe un termen cu 14000 de căutări. Astfel, scorul obținut reprezintă obiectiv șansa fiecărui actor de a obține un anumit volum de trafic, iar clasificarea finală reprezintă ponderea fiecărei asemenea șanse în totalul general.
Am extins această analiză la un număr mai mare de actori, având ca scop reducerea procentului de „ALȚII” până la un nivel la care să elimine posibilitatea de a modifica ierarhia obținută:
Eficiența investiției în SEO- analiză comparativă
Aminteam în prima parte a acestui studiu – activitatea specifică în SEO are atât aspecte cantitative, cât și calitative. Chiar și efortul de link building, care are un substrat preponderent financiar, are nevoie de cercetări minuțioase și de o strategie corectă pentru a produce beneficii.
În acest capitol vom pune cap la cap datele obținute, reduse la cele mai importante elemente:
- Volumul investițiilor în SEO
- Cota de piață deținută în traficul organic din Google
Rezultatele capitolului anterior arătau cât de mari pot fi diferențele între sumele investite și rezultatele obținute, aici însă, aceste aspecte devin cât se poate de evidente:
Rezultatele de mai sus au o formă procentuală pentru că exprimă o comparație între cei 10 actori vizați de analiză. Scorurile cele mai mari reprezintă campanii SEO în care investițiile au dus la cele mai mari câștiguri – explicația stând în calitatea modului în care au fost folosite resursele disponibile.
Explicații pentru aceste rezultate. Concluzii
Am observat că nu campaniile cu cele mai mari bugete au obținut eficiența cea mai mare a investiției, dar acest indicator, deși explică foarte multe, nu este ce contează cel mai mult pentru clienți. Important este că cele mai eficiente campanii sunt cele care aduc real cel mai mult trafic calificat afacerilor pe care le promovează.
Nu vom analiza de ce o parte din aceste afaceri au obținut atât de puțin, deși au pus pe masă cele mai solide bugete, ci ne vom concentra pe ce am putea învăța de la campaniile de succes.
O privire de ansamblu asupra modului în care sunt optimizate intern website-urile cele mai eficiente, și o analiză ceva mai aprofundată a profilurilor de backlinks, ne conduc la câteva concluzii clare. Pe scurt, ce au în comun cele mai de succes website-uri din nișa Dental:
Fiecare pagină contează
- Site-urile de calitate au un număr relativ mic de pagini, unde calitatea primează, nu cantitatea;
- Paginile sunt foarte clar diferențiate la nivel de topic;
- Fiecare pagină este produsă și optimizată pentru a produce trafic;
- Tematica fiecărei pagini este orientată pe necesitățile vizitatorilor, în timp ce optimizarea SEO se realizează pe keyword-uri multiple grupate în jurul unui topic general comun;
- Structura site-ului este clară și ușor de navigat;
- Calitatea și structura conținutului nu pot fi înlocuite cu investițiile masive în link building – în timp profilele masive de backlinks pot chiar accentua problemele „interne”.
Nu toate backlink-urile sunt egale
- Nu prețul unui backlink contează, ci valoarea lui;
- Valoarea unui backlink este dată într-o măsură importantă de autoritatea domeniului origine, dar contează foarte mult relevanța de tematică între sursă și destinație;
- Strategia de backlinks este gândită la nivel de website, nu limitată la susținerea masivă a câtorva elemente de interes;
- Auditul profilului de backlinks trebuie realizat periodic iar strategia adaptată permanent la modul în care evoluează performanța website-ului.
Versiunea Print a studiului (PDF)
Notă: Acest studiu este realizat exclusiv utilizând date publice – denumiri de domenii web – așa cum apar acestea în rezultatele Google, extrase de poziții în aceste rezultate și adrese Internet ale legăturilor de tip backlink.