Pozitia in Google: ce preferi, 10 paginii pe locul 8-10, sau una pe locul 1-3? Oare rata de click se repartizeaza uniform in functie de pozitie?
Analiza CTR-ului ne arata cat de importante sunt pozitiile 1, 2 sau 3 in Google
Adesea auzim proprietarii de site-uri spunand „Vreau sa ma clasez in top” pentru cuvintele cheie tinta. Desi aceasta poate fi o speranta nerealista, probabil au dreptate sa spuna acest lucru. Corect, ei isi dau seama ca proportia de clicuri aduse de pozitiile de top din SERP este mult mai mare.
Cercetarile care arata rata de click medie in functie de pozitia in SERP se vor dovedi astfel foarte utile. Mereu se va pune problema: merita sa investesc tot efortul pentru a aduce 10 articole in partea de jos a primei pagini in Google? Sau mai bine fac totul pentru a aduce o singura pagina pe pozitia 1?
Plecam la drumul acestei analize cu ajutorul datelor furnizate public de catre Advanced Ranking Web. Datele pe care se bazeaza studiul-sursa sunt vechi de cca un an. Chiar daca un an in lumea digitala poate insemna mult, ceea ce este important este ca proportia traficului adus de pozitiile 1-3 fata de pozitiile 4-10 se va pastra.
CTR organic pe cuvinte cheie brand – non-brand
Este bine stiut ca rata de click pentru cuvintele cheie tip brand este mai mare – avand de-a face cu o cautare specifica. Cine cauta „sucuri fara zahar” poate intra in aproape orice fel de pagina, dar cine cauta „coca-cola zero”.. asta in intereseaza, asta va vizita, chiar daca – prin absurd, pagina coca-cola zero nu este prima in aceasta cautare.
Apropo, cand spunem „prin absurd”, nu ne referim la situatii aproape inexistente, date doar ca exemplu prin exagerare pentru sustinerea unui punct de vedere. Google serveste foarte mult asemenea absurd. Daca doriti sa aflati nivelul de absurd de care aveti parte cu site-ul propriu, apelati cu incredere la un Audit SEO. De ce? Pentru ca situatiile absurde, neasteptate, aduc oportunitati speciale celui care le intrevede primul.
Acum, pentru ca ce ne intereseaza cel mai mult din punct de vedere SEO este situatia pe cuvintele cheie non-brand, iata care sunt valorile estimate:
- pozitia 1: CTR ~30%;
- pozitia 2: CTR ~12-18%;
- pozitia 3: CTR ~10%;
- …
- pozitiile 9-10: CTR max 2%;
- pagina a 2-a si mai departe: CTR „next to nothing”.
(sursa datelor utiilizate si adaptate: Smart Insights)
Cum spuneam, pe cautarile tip brand situatia este mult mai volatila. De exemplu, daca se intampla ca site-ul respectivului brand sa fie pe pozitia a 3-a, CTR-ul sau va fi mai mare decat media, poate chiar mai mare decat pagina aflata pe prima pozitie.
CTR organic pe cuvinte cheie generice – long-tail
Cautarile generice sunt formate de obicei din 1-2, maxim 3 cuvinte. Cautarile long-tail sunt formate din 4 sau mai multe cuvinte. CTR-ul in aceasta comparatie respecta in linii mari valorile de la punctul anterior. Totusi, cautarile long-tail aduc in general CTR mai mare cu 4-5% fata de cele generice.
Sugeram doua explicatii posibile pentru acest plus al cautarilor long-tail fata de cele generice. Pe de o parte, concurenta pe cautari ultra-specifice este mult mai mica decat pe generic. Concurenta redusa duce la o stabilitate mult mai mare a pozitiei in SERP. Pe de alta parte, un raspuns exact la o intrebare specifica si exacta va duce oricum la o rata de click mai mare per total cautari.
Variatia CTR organic in functie de intentia de cautare
Si aici, fara discutie, cu cat mai sus in search, cu atat mai mare va fi CTR-ul. Dar diferentele nu mai sunt atat de mari. Vorbim de intentia de cautare, dar asta nu este totul de fapt. Adevarata problema este relatia intre intentia de cautare si raspunsul primit – pe aceeasi cheie de cautare.
Cu alte cuvinte, pe o cheie de cautare, un utilizator poate avea intentie de cumparare, insa pozitiile 1 si 2 in rezultate se bazeaza pe furnizarea de informatii. Daca pozitia a 3-a este axata pe vanzare, va castiga click-ul. Analizele care incearca sa faca legatura intre o cheie de cautare si adevaratele intentii din spatele ei sunt deosebit de complexe. Din pacate insa, sunt si bazate intr-o foarte mare masura pe estimari, banuieli, teste etc.
Haideti sa vedem care sunt cele patru mari categorii de intentii de cautare:
- Intentie comerciala – cumparare, cumparare, ieftin, preturi etc.
- Intentie informationala – ce, cand, unde, cum, cui, in ce fel etc.
- Intentie de localizare – in apropiere, in apropiere, din, indicatii, ruta, harti etc.
- Intentie specifica – rezuma cuvintele cheie cu toate cele trei intentii descrise mai sus (exemplul de intentie clasic: „doresc sa cumpar un produs despre care gasesc suficiente informatii si review-uri, si pe care il pot vedea in zona mea”).



© 2025 - Toate drepturile rezervate.