Alegerea unui nume de domeniu poate fi greoaie sau lipsita de inspiratie, iata cativa pasi simpli prin care poti alege mai usor sau in confomitate cu motoarele de cautare sa fie prietenos si pentru optimizare SEO.

Ce este un domeniu de web (sau de internet)?

Numele domeniului web reprezinta un insiruire de caractere (litere si/sau cifre) care corespund adresei IP unde este atribuit, cu ajutorul „protocolului” DNS – adresele de IP sunt recunoscute ca si caractere din necesitatea de a fi usor de retinut.

Intrucat alegerea unui nume de domeniu e definitorie pentru ceea ce faci sau ti-ai propus sa fac, activitatea ta pe internet cat si offline – carti de vizita, antet documente etc. va fi focusata in jurul numelui domeniului tau web.

1. Identitatea si branding

Daca exista deja un nume de firma care sa reprezinte si identitatea poti verifica daca numele domeniului este disponibil atribuita numelui domeniului, atunci poti asocia numele firmei cu brandingul si cu numele domeniului, se poate verifica pe roltd.ro daca este disponibil.

Daca doresti o alta extensie pentru numele de domeniu in afara de .ro, cum ar fi: .com, .eu, .co, .biz, .info, mai nou .srl pentru firmele romanesti sau chiar mai „exotice” .bar, .digital, .club, .site, .design, .me, .io, .online etc. poti verifica numele de domenii direct la firma de hosting cu care vei colabora, iar daca vrei sa ai activitate in alta tara si vrei iti recomandam sa ai numele de domeniu cu extensia acelei tari , co.uk (Anglia), .it (Italia), .de (Germania) s.a.m.d.

Cum sa alegi între un nume de domeniu generic și un nume care poate reprezenta un brand, exemplu detergentderufe.ro vs. dero.ro. Trebuie sa iei in calcul in momentul in care alegi un nume de domeniu faptul ca acesta poate deveni in timp mult mai renumit, un brand de exceptie, de aceea este important sa tii cont si de pasii enumerati mai jos. In alegerea unui nume ce poate fi retinut mai usor ca brand se pot face urmatoarele:

Pentru a face selectia si mai usoara si pentru a intelege mai bine procesul de alegere a numelui si brand-uire am adus in discutie mai multe variante. Ti-am propus asadar varianta creativa in care numele poate fi unul inventat/creat sau poate fi rodul unei documentatii sau al unui generator online de nume, insa oricare ar fi sugestiile noastre sau pe care le mai primesti si din alta parte, decizia finala iti apartine in totalitate si suntem convinsi ca daca ai luat in calcul macar o parte din sfaturile prezente, a iesit un nume de exceptie.

2. Atentie la marcile inregistrate

Pentru a fi sigur ca alegi un nume unic si pentru a te asigura ca numele nu reprezinta deja o marca inregistrata verifica acest lucru aici : http://www.wipo.int/branddb/en/. Te asiguri astfel ca nu incalci sau copiezi o marca comerciala deja inregistrata si eviti eventuale conflicte care te pot afecta din punct de vedere juridic.

Ai toate sansele sa ti se confiste un domeniu internet daca exista o marca inregistrata cu acel nume, pentru branding (logo in acest caz) te poti inregistra si la OSIM – Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.

3. Un nume relevant pentru activitatea desfasurata

Poti alege un nume de domeniu care să reflecte cat mai bine domeniul in care iti desfasori activitatea, incă de la auzul sau vizualizarea lui. Sugerezi astfel utilizatorului cu ce te ocupi chiar inainte sa iti viziteze site-ul si astfel interesul iti pot aduce vizite din partea lui.

Un nume descriptiv este directia opusa fata de inventarea unui nume propriu total nou. Dar exista si diferite variante de mijloc, cum sunt „Digital Craft” sau „Digital Crafts”.

4. Alege un nume usor de pronuntat

Incearca un mic joc de imaginatie si gandeste-te de cate ori s-a intamplat ca intr-o discutie sa iti fie prezentat numele unui site pe care nu l-ai inteles si ai fost nevoit sa intrebi inca o data despre ce site este vorba???… si culmea nu l-ai inteles nici a doua oara si ai renuntat. Cu siguranta nu vrei sa ti se intample asta, ci vrei ca site-ul tau sa faca impresie si sa starneasca interesul utilizatorului inca de la pronuntarea numelui.

5. Evita cifrele si cratimele in denumirea numelui domeniului tau

Fara cifre si cratime numele domeniului este mai usor de scris/pronuntat si poti evita eventualele confuzii pe care utilizatorul le poate face, insa aceasta nu este o regula generala. Nu stiu cum te-ai simtit cand ai auzit reclamele radio care spuneau nume de domenii cu cratima, dar o numeau “minus”.

Cum iti suna: „credit minus rapid punct ro”?

Noi nu recomandam sa se foleasca “minus” / cratima in numele de domeniu. Din nou ca si un mic exercițiu, gandeste-te putin cate nume de domenii care contin cifre si cratime ai in minte? Raspunsul ar trebui sa te puna pe ganduri daca ai de gand sa alegi un nume de domeniu care să contina aceste tip caractere.

La fel se pot lua in considerare si siteurile cu diacritice, sunt mai noi introduse de catre Rotld dar din pacate nu sunt o optiune fezabila, gandeste-te doar cum ar fi sa scrii „brânză.ro” sau orice alt cuvant cu mai multe diacritice.

6. Poti sa iei in considerare noile extensii de domenii in RO

De obicei reflecta verticala de business in care iti desfasoari activitatea, insa de asemenea nu exista o regula standard in acest sens.

Indicat ar fi, ca de exemplu pentru o activitate pe care vrei să o desfasori doar pe teritoriul Romaniei sa alegi un domeniu cu extensia .ro . Noile extensii de domenii au tendinta sa faca direct personalizarea si astfel numele domeniului e mai usor de ales. Iata cateva in acest sens:

  • Ai un club? Ai putea alege si extensia .club
  • Deschizi un restaurant? Ai putea alege si extensia .restaurant
  • Pizzerie? Poate s-ar potrivi .pizza
  • pentru blog personal? Ai putea alege .blog
  • pentru santiere sau constructii? .builder

Providerii de hosting prin care poti si cumpara/inregistra domenii web noi pot oferi sute de astfel de extensii dar totusi parca cel mai bine este sa ai domenii usor de retinut si cu care majoritatea sunt mai familiarizati – de tipul .ro daca ai in Romania, .com daca vrei sa faci ceva cu vanzare in afara Romaniei.

7. Un nume mai diferit decat altii

Poti avea un nume atipic, tocmai asta il poate face memorabil, din milioanele de domenii existente pana in acest moment la nivel global pe mapamond
cu siguranta cunosti si tu nume de domenii diferite la prima vedere, dar care reprezinta branduri internationale care au ajuns de mare succes. Iata cateva exemple reprezentative:

Verifica totusi sa nu alegi un nume necorespunzator. Este memorabil? Este usor de pronuntat? Este usor de scris? Este usor sa il notezi dupa ce l-ai auzit? Impactul vizual conteaza, iar primele impresii sunt cele care dureaza. Daca indeplineste conditiile de mai sus atunci poti merge mai departe si poti inregistra cu incredere noul tau domeniu.

 8. Utilizeaza cuvinte cheie alese sau fa o cercetare asupra lor

Cand vorbim despre optimizare SEO, cuvintele cheie utilizate in numele domeniului te vor ajuta sa obtii pozitii cat mai bune in cadrul principalelor motoare de cautare precum Google.

Din pacate, din punct de vedere optimizarii SEO, numele nu mai are un rol important care sa poata afecta pozitionarea (factor de ranking) in rezultatele motoarelor de cautare dar tot conteaza pentru utilizatori daca este usor de retinut cu siguranta si-l vor aminti numaidecat iar tu vei primi mai multe vizite pe website.

Cu siguranta are importanta lui, daca denumirea de brand coincide sau include si cuvintele cheie trebuie avut in vedere si importanta unei campanii de non-brand (adica un cuvant general folosit) intr-o campanie de PPC (Adwords in principal) caci s-ar putea ca acel cuvant cheie sa aiba un pret supraevaluat datorita concurentei acerbe fiind vorba de un sistem ce functioneaza pe baza de licitatie iar in cazul in care se face o campanie de PPC de tip „Brand protect” un nume de brand – „Digital Craft” ar costa mult mai putin decat o campanie facuta pe cuvinte cheie generale de exemplu cum ar fi: web design, optimizare SEO etc. care sa reprezinte ceea ce faci.

9. Lungimea conteaza!

De preferat, din toate punctele de vedere, ne rezumam in a aminti de partea de SEO aici, pe langa faptul ca un cuvant de tip „long tail” / expresie de cuvinte, compus din mai multe cuvinte simple de genul cemancamazilapranz.ro pe langa ca ingreuneaza memorarea lui, dureaza si mai mult pana este introdus, iar din punct de vedere SEO conteaza si lumea URL-ului / link-ului unde parerile sunt impartite iar toolurile de SEO raporteaza pe la 115 caractere ca fiind prea lungi cemancamazilapranz.ro/oferta/meniul-zilei/paste-carbonara-supa-crema-de-legume , deja se poate depasi destul de usor numarul maxim de caractere recomandat.

De principiu e bine sa ai mai multe variante 2-3-4 sa faci o lista scurta si a te hotaresti asupra unuia dintre ele si sa ai si solutii alternative in cazul in care cel ales nu este disponibil.

 

 

Leave a Reply