De multe ori se intampla sa existe cazuri cand pentru propriu business nu mai avem idei inovatoare, fie ca vorbim de crestere si dezvoltare, marketing sau alte aspecte. Cu toate acestea, nu e cazul sa ne panicam, deoarece chiar proprii nostri competitori pot genera idei si informatii utile, ce ne pot ajuta sa facem actiuni de SEO si un marketing mai bun, mai de calitate.

In acest articol vom pune in evidenta pasii necesari pentru o analiza de piata si a competitie, folosind cateva unelte de specialitate, unele gratuite, altele premium (vom pune accent pe Ahrefs si SimilarWeb).

Asadar, hai sa incepem…

Astazi vom folosi urmatoarele unelte:

  • Similarweb – Extrem de bun, un must have pentru orice persoana activa in tot ce tine de SEO
  • Ahrefs – un must have, nici numai necesita introducere
  • Audiense – Acest serviciul te ajuta sa-ti intelegi competitia, bazat pe followerii din Twitter, iti spune locatia, sexul, interesele audientei si alte lucruri de acest gen.
  • BuiltWith – Cu ajutorul lui, descoperi tehnologia din spatele site-urilor, foarte rapid si usor.
  • WhatRunsWhere – (o solutie foarte buna in zona de advertising, insa daca ti se pare mai scump, o alternativa mai ok ar fi acesta > http://www.adbeat.com ) – in opinia mea este ceva similar cu SpyFu, merita incercat.
  • Oweletter – foarte bun in zona de e-mail marketing.
  • SimplyMeasured – util in zona de facebook, daca esti ceva mai activ aici
  • Rival IQ – Software bun de Analytics pentru social media, cu ajutorul caruia analizezi performanta social media pe canalalele dorite, si le poti compara cu ale competitiei. Poti vedea engagementul, topul postarilor, ce anume se cere etc.
  • Fan Page Karma – mult mai ok decat unealta mai devreme mentionata, te ajuta in social media la partea de analytics intr-un mod incredibil. Extrem de recomandata !

Si hai sa le luam pe rand……

Similar WEB – La baza fiind folosit ca estimator de trafic, acesta mai are de asemenea si alte functionalitati ce ne ajuta sa descoperim strategiile folosite de competitori.

Similar Web ne ajuta sa descoperim ce canale aduc trafic catre competitorii nostrii, cu statistici, grafice privind distributia, topul cuvintelor cheie organice & platite, topul anunturilor, interesele audientei si multe alte lucruri de acest gen. De asemenea, este considerat cel mai bun software de market intelligence si business intelligence la nivel Global.

similarweb

 

Ahrefs – Initial vazut ca o alternativa mai buna decat Majestic SEO, acesta a capatat din ce in ce mai multa amploare in ultimii ani, avand mai multe functionalitati foarte utile, atat pe partea de cercetarea de cuvinte cheie, cat si de marketing prin continut, analiza profilului de linkuri etc.

ahrefs

BuiltWith – este un serviciu incredibil de bun care iti arata serviciile utilizate din spatele site-urilor, platformele folosite de acestia, java scripturile ce ruleaza in fundal, temele si pluginurile ce ruleaza la acestia etc. Daca stii tehnologia pe care se ruleaza, cum ar fi serverele folosite, serviciile de advertising, programele de analytics etc., vei avea un avantaj enorm fata de cei care nu stiu acest gen de informatii.

BuiltWith

 

OweLetter – Cred ca headline-ul vorbeste de la sine referitor la ce face acest program si anume > Owletter Captures, Stores & Analyses Your Competitors Email. Foarte tare. Nu? 🙂

OweLetter

 

SimplyMeasured – Foarte pe scurt, acesta te ajuta sa analizezi si sa intelegi mai bine traficul venit din Facebook, poti compara performantele paginii tale de Facebook cu cele ale competitiei, si overall iti poti monitoriza brandul in zona de social media mult mai bine. Il poti considera un Google Analytics, dar nu pentru site, ci pentru pagina ta de Facebook.

simplymeasured

RivalIQ – Foarte pe scurt, analytics in zona de social media, feel free to try it 😉

rivallq

Fan Page Karma – Probabil una dintre cele mai importante unelte pe care trebuie sa o folosesti pentru partea de social media analytics. Cu ajutorul acestui program, poti vedea cele mai bune si cele mai slabe postari de pe social media, ale concurentilor tai.

De asemenea, vei afla care sunt cele mai utilizate hash-taguri, poti analiza reactiile utilizatorilor, care sunt cele mai bune ore la care sa postezi, specific pentru industria in care activezi etc.

Fan Page Karma

Pasul 1: Identificarea Competitorilor Tai

Printre primele lucruri pe care le facem atunci cand detinem un site, este sa identificam cu grija cu cine ne “batem” defapt? Pentru acest lucru, observam in Google cine obtine ranking pe cuvintele cheie dorite de noi.

Ulterior, ii putem adauga in Ahrefs, la categoria de Domain Comparison, si ii comparam, ca sa vedem cine sta cel mai bine dintre toti, si pe ce categorie, desigur.

Vom lua ca si domenii de comparat, ceva exemple autohtone pe care le-am oferit si intr-un articol anterior si anume:

  • Emag
  • PC Garage
  • Flanco
  • Domo
  • Altex

pas1

 

Deja din primul grafic putem observa autoritatea domeniului la fiecare site, si avem asa:

  • Emag – cu un scor de 77
  • PCGarage – 68
  • ro – 67
  • ro – 62
  • ro – 52

Este bine de stiut ca un domeniu web, care are ratingul mai mare de 50 – 60, are sanse foarte mari sa obtina pozitii fruntase, relativ usor.

Ulterior, inca un metric destul de important pe care trebuie sa il avem in vedere, si anume numarul de domenii, ce face referire la Brand si avem urmatoarele:

  • Emag – cu 6,837 domenii
  • PCGarage – cu aprox. 2.000
  • ro – cu 1.849 de rezultate
  • ro avand 1,343
  • ro cu 894 rezultate, fiind la coada clasamentului.

De asemenea, un numar ridicat de domenii web ce ofera link catre site-ul nostru, este un indicator destul de puternic al faptului ca site-ul este popular si oamenii au incredere in acesta, caci in final totul se reduce la Trust ! – Daca ai trust, si calitate, lumea cumpara. E simplu !

Coincidenta nu implica neaparat cauzalitate, insa in majoritatea cazurilor, un rating al domeniului (domain rating) mare, indica semnale pozitive lui Google si astfel ai sanse mai mari la pozitii fruntase in acesta.

Analizand graficul anterior, putem observa, cresterea in popularitate a site-urilor in timp, ca domenii, ce fac referire la cele amintite anterior. Se poate observa asadar cum Emag-ul are pozitii fruntase, inca din anul 2014 si pana acum:

grafic1

Ulterior, putem face o analiza la nivelul de crestere al linkurilor.

De ce? Pentru ca si de aici putem invata lucruri noi, care sa ne ajute sa intelegem mai bine piata si cum evolueaza lucrurile defapt.

Asadar, sa spunem ca unul din competitori obtine brusc 400 de noi domenii care fac referire catre el, luna de luna. Astfel, in cazul acesta, este nevoie sa luam masuri pentru a putea ajunge la nivelul competitorului nostru.

Aceasta nu este o stiinta exacta, insa daca facem o medie pe luna, sau pe an a lucrurilor, ne putem da seama astfel de cum se misca lucrurile si putem estima un viitor pentru noi.

Asadar, tot in Ahrefs avem categoria Reffering domains pe care o putem utiliza, si lucrurile arata cam asa….

Pentru exemplul cu EMAG, daca intram la reffering domains > new backlinks, observam cum acesta a obtinut 294 new referring domains in ultimele 60 de zile.

Acest lucru inseamna ca in fiecare luna, aproximativ 150 de noi site-uri ofera link catre Emag.

ahrefs1

Dupa ce faci acest lucru pentru tine si pentru competitorul principal, este bine sa repeti procesul si pentru ceilalti competitori, sa vezi astfel media de linkuri obtinuta, ca sa stii daca esti pe linia de plutire, sau nu.

Doar din grafice de acest gen, ne putem da seama daca competitorii nostrii investesc in campanii de SEO si sunt seriosi in ceea ce priveste promovarea online, sau doar scriu ocazional, cand isi aduc aminte :))

Desigur, eu am analizat ultimele 60 de zile doar, dar se poate alege orice interval de timp, ca sa iti dai seama cum stau lucrurile, atat in prezent, cat si cum stateau in trecut.

Daca apasam tabul de Backlinks, putem si vedea efectiv cum au venit acele linkuri si probabil vei dori sa exporti acele linkuri, ca sa analizezi ulterior rezultatele.

Tot in exemplul oferit se poate observa mai jos cum site-ul Expo-shop.ro a oferit link catre Emag, mai exact catre pagina > marketplace.emag.ro/infocenter/

Acel link a fost plasat probabil in newsletter-ul din cadrul Expo-shop, catre abonatii sai.

Ulterior, putem observa foarte clar cum site-ul www.1001-calatorii.ro a oferit link catre Emag, catre o  pagina de produs si anume > www.emag.ro/aparat-foto-mirrorless-sony-alpha-a5000l-20mp-silve

grafic2

Ok bun, insa, probabil te intrebi de ce este atat de important sa analizam atat site-urile in sine, cat si partea de linkuri? Ei bine, dintr-un motiv foarte simplu si anume ca popularitatea in linkuri este inca pana in zilele noastre unul din cei mai importanti factori cand vine vorba de ranking pe Google ! – Cu cat le intelegi mai bine si obtii mai multe, cu atat ai sanse mai mari sa obtii vizibilitate mai mare in motoarele de cautare.

Numarul de site-uri care face referire catre tine, numarul de url-uri, numarul de pagini in sine, backlinkurile, autoritatea site-urilor care te recomanda etc. fac toata diferenta, daca vrei sa ranchezi ceva in motoarele de cautare, asa ca fii atent 🙂

Obiectivul tau cand vine vorba de backlinkuri, este sa nu ramai in urma comparativ cu competitorii tai, altfel nu te vei regasii in TOP 10 Rezultate. Dupa cum ai observat si mai devreme, daca ai avea un site de profil ca Emag, si ai obtine sub 150 de linkuri pe luna, ai fi lasat in urma.

Intelegerea ratei de obtinere a linkurilor din partea competitiei este destul de important, asta daca vrei sa ramai in TOP, sau sa ajungi acolo candva.

In exemplul anterior oferit cu site-ul Emag, poate lucrurile ti se par la un nivel ridicat, insa motivul pentru care am zis de Emag si nu altcineva este sa vezi lucrurile la scala mai mare, plus de faptul ca de Emag banuiesc ca a auzit toata lumea 🙂

Part. II: Analiza de Trafic

Odata ce cunoastem cine sunt competitorii nostrii si avem cateva metrici cu privire la backlinkuri si lucruri de acest gen, acum este timpul sa ne uitam la partea de trafic, cu precadere la urmatoarele lucruri:

  • De unde obtin competitorii nostri trafic in mod majoritar?
  • Din ce tari / zone geografice vine acel trafic?
  • Care site ofera cat mai multi referali?
  • Care este numarul total de accesari pe luna si date cheie precum pagini accesate per sesiune, timpul pe pagina, bounce rate-ul etc.

Putem obtine toate aceste informatii de mai devreme cu SimilarWeb, si hai sa continuam tot cu exemplul Emag.ro, de ce nu ! 🙂

similarweb1

Daca esti familiar cu Google Analytics, atunci iti va fi usor sa interpretezi si datele de aici avand urmatoarele canale de trafic:

  1. Trafic de tip organic – din rezultatele motoarelor de cautare ca Google, Bing etc.
  2. Trafic tip refferal – clickuri pe site-ul tau din linkuri de la alte site-uri
  3. Traficul de tip DIRECT – cand lumea tasteaza direct site-ul tau pe Google, este accesat direct dintr-un bookmark, sau pur si simplu linkurile din mesagerie cand oamenii vorbesc intre ei si te mentioneaza.
  4. Trafic platit > Google ads, Bing ads etc.
  5. Traficul Social > de tip Twitter, Fb, Youtube, Pinterest etc.
  6. Traficul de tip email > Newslettere etc.
  7. Other = Alt tip de trafic – Sursa neidentificata.

Pe scurt, graficul cu fiecare tip de trafic in cazul Emag, arata cam asa, predominant cel de tip direct si organic, un semn bun dealtfel, inseamna ca brandul este foarte puternic!

channels

Mai nou, desi este in BETA, putem observa si datele demografice ale celor ce acceseaza Emag.ro si avem asa. publicul preponderend este alcatuit din cei tineri, cu varsta cuprinsa intre 25 – 34 de ani. Foarte tare, nu?

demographics

Desigur, acum daca analizam partea de social, si ea ne spune cate ceva, ofera cateva indicii, si anume… ca reteaua de prima importanta care aduce cel mai mult trafic este nimeni altul decat Facebook, cu 66%, urmat de Youtube, cu 28%, ulterior vin alte servicii ca Whatsapp, Reddit si Instagram, sub 2%, insa demne de luat in calcul, daca se hotaraste sa se demareze o campanie de acest gen.

Acum insa probabil te intrebi de ce sunt importante sursele de trafic? Ei bine, dintr-un motiv foarte simplu si anume ca….te va ajuta sa intelegi si sa te decizi in ce zone vei depune mai mult efort pe partea de marketing online.

De exemplu, in anumite nise de piata, se poate sa existe trafic mai crescut de pe social media, ori cel de tip referal, cum sunt site-urile de Cancan, cum ar fi cancan.ro; vezi graficul sau mai jos cu distributia de trafic, unde peste 40% din trafic vine din referali.

organic

De asemenea, pe site-uri de tip blog, putem observa trafic crescut din zona de Organic, cum ar fi pe Laurentiu Mihai Blog, cu peste 75% trafic organic.

Daca ne mutam ulterior privirea catre zona de Ecommerce (comert electronic), atunci e posibil sa observam ceva tendinta catre traficul platit, dupa cum se poate vedea in exemplul cu epiesa.ro, unde peste 30% din trafic vine din zona de PPC.

geography

Dupa cum ai observat, este vital sa intelegi sursele de trafic din start, caci difera de la nisa la nisa, de la tip de site, la site.

Acum, e necesar sa intelegi ca exista variatii de la site la site, la care ne putem referi in general, insa sursele de trafic la nivel macro se impart in urmatoarele:

  1. Trafic direct
  2. Trafic din cautari
  3. Trafic tip referal
  4. Trafic Social
  5. Trafic din E-mail
  6. Trafic din PPC
  7. Display Traffic

In majoritatea cazurilor, este bine sa fie preponderent cel de tip direct, din cautari si de tip referal.

Ce site-uri pun la dispozitie mai mult trafic de tip referal?

Aici in exemplul nostru cu epiesa.ro, ulterior Emag, putem vede ca urmatoarele 5 proprietati trimit cel mai mult trafic catre acestea:

trafic de referal

In majoritatea cazurilor, traficul de tip referal, inglobeaza aproximativ 10-25% din trafic, asadar este important de luat in calcul si analizat cum trebuie.

Este interesant cum ca aproximativ 10% din trafic este intotdeauna de tip B2C, si alt 10% din trafic de tip B2B, conform unui studiu Hubspot.

Trecand mai departe lucrurile in revista, ne intrebam cateodata oare, ok bun, dar de unde vine traficul mai exact, din ce tari sunt vizitatorii?

Este foarte usor de depistat acest lucru, tot din SimilarWeb la tabul Geography vedem toate datele ce ne intereseaza.

geography1

Si dupa cum se observa foarte bine si din grafic, 94% din trafic vine din Romania, 1% din UK, aproape 1% din Germania, urmat de Franta si US.

Dar hai sa facem o analiza si pentru Amazon.com, sa vedem si acolo alte cateva tari interesante, de unde cumpara lumea in mod preponderent cand vine vorba de Amazon. Dar Ebay sau Wallmart? Ia sa vedem 🙂

geography2

Desigur, lucrurile diferta de la site la site, caci am zis sa incercam nu doar Amazon si Ebay, ci si wallmart.com, bestbuy.com si overstock.com si am descoperit ca tarile majoritare sunt desigur: Statele Unite, Canada si UK.

La o prima vedere, putem spune ca Amazon.com este ceva mai favorizat in US, in timp ce Ebay, este ceva mai cunoscut in UK.

Asadar, poate te intrebi, la ce ne ajuta aceste statistici odata ce le stim? Foarte simplu. Ar fi mai usor pentru tine si mai avantajos sa targetezi doar aceste tari si regiuni, cand te hotarasti sa ai o campanie de advertising de exemplu, caci oamenii din acele tari, deja prefera acele site-uri si poti folosi asta in avantajul tau, desigur.

Dupa cum ai observat anterior, am comparat asadar 5 proprietati web in Similar Web, iar acum foarte pe scurt, hai sa explicam putin lucrurile si ce inseamna fiecare.

Ideea de baza este urmatoarea, daca observi ca un site are un timp mediu petrecut pe acesta ridicat, o multime de pagini accesate per sesiune, si un bounce rate micut, este bine sa te inspiri din acel site ceva mai mult si sa vezi care sunt capacitatile pe care acesta le are si tu nu.

Odata ce incepi analiza, vei observa poate ca majoritatea au un (User Experience) UX destul de ok, care nu te face sa te pierzi, ci lucrurile merg bine, pagina de pagina, fara erori, si cu un design extrem de bun.

analiza1

In exemplul nostru anterior si din graficul ales, putem sesiza ca desi amazon.com este lider in trafic, numar de utilizatori, vizite per vizitator, pagini per vizita, acesta este pe locul 2, dupa Ebay.com la ce tine de timpul mediu petrecut pe site, dar si bounce rate-ul care este mai scazut aici.

In concluzie, fiecare este Lider pe ceva si este bine sa iei ce este mai bun de la fiecare 🙂

Relatia cu Bounce Rate-ul este una de inversa proportionalitate am putea spune, cu cat acesta este mai mic, cu atat este mai bine, deoarece un bounce rate mare (de ex., peste 90% inseamna ca oamenii abandoneaza repede site-ul).

analiza2

Ce poti face tu asadar din categoria de Traffic & Engagement daca detii un site este sa te compari cu site-urile rivale, sa analizezi putin metricile si sa iti dai seama astfel unde mai ai de lucrat, ca sa devii lider.

Verificarea Traficului Organic si a Metricilor Importante!

Odata ce avem cateva indicii cu privire la ce vrem sa facem, este timpul sa ne dam seama cum stau lucrurile la nivel de trafic organic, mai exact:

  • Care este traficul organic total pe luna / raportat la fiecare tara
  • Sa aflam numarul total de cuvinte cheie / per tara
  • Evolutia traficului pe ultimul an, 6 luni, 3 luni.

Mai departe, ca sa ne dam seama de pe ce cuvinte cheie ajunge trafic la competitia noastra, putem folosi atat uneltele mai devreme mentionate ca similar web, ahrefs, dar si SpyFu, insa hai sa incepem cu Ahrefs deoarece este unul din favoritele mele 🙂

ahrefs2

In cazul Emag.ro, am observat foarte clar cum acestia obtin pozitii fruntase pe Google pentru 1,6 milioane de cuvinte cheie, si inca 3.000 in scurt timp :))

Aceste pozitii fruntase le aduc in total aproape 10 milioane de vizite, ca trafic organic. Impresionant, nu-i asa? 🙂

Ulterior, daca dam click pe cuvintele cheie organice, observam cele mai bune dintre acestea cu volum mare, care continua sa aduca trafic catre Emag si avem:

  • Emag
  • Xxx
  • Dedeman
  • Dex
  • Jocuri
  • Flanco
  • Y8
  • Vremea
  • Filme HD
  • Media galaxy
  • La jumate
  • Casa pariurilor
  • Roblox
  • Dictionar englez roman
  • Bt24
  • Pc garage
  • Elefant
  • Adevarul
  • Ziare
  • Vremea bucuresti
  • Minimecraft
  • Etc.

O chestie foarte tare la Ahrefs, este ca iti arata si rezultatele din SERP (Search engine results position), actualizat la zi, si in cazul nostru avem un exemplu chiar aici >

ahrefs4

De asemenea, odata ce stim din cuvintele cheie pe care competitorii obtin pozitii fruntase tot este necesar sa vedem dificultatea acestora, caci altfel doar pierdem timpul degeaba. Ulterior, ne dam seama ce lipseste la concurenta si noi putem sa facem mai bine.

Analiza Continutului

In continuare, iti voi arata cum putem descoperi cele mai vizitate pagini din organic search, ale concurentei.

Acum sa facem acest test pe Emag Blog (blog.emag.ro) sa vedem cum stau lucrurile >

ahrefs5

In exemplul nostru cu Emag Blog, putem observa ca cea mai cautata si accesata stire este una cu referire la black friday, din 20 noiembrie 2015 > http://blog.emag.ro/2015/11/black-friday-ziua-cu-cele-mai-multe-reduceri-din-an-pe-20-noiembrie/

Aceasta postare aduce in trafic 2.000 de accesari, chiar si acum, 3 ani mai tarziu.

Ulterior, daca accesam tabul de Keywords, putem observa si de pe ce cuvinte cheie inca vin oamenii la acea postare si avem asa:

  • Emag black friday 2015
  • Oferta emag black friday 2015
  • Cand este black friday 2015 emag
  • Catalog emag
  • etc.

ahrefs6

Interesant cum cuvantul cheie “Black Friday 2015”, a avut 26 de milioane de cautari.

De ce este acest raport atat de valoros? Foarte simplu, si vom explica chiar acum.

Tehnica Veche de SEO, daca o putem numi asa, presupunea sa faci cercetarea de cuvinte cheie, sa gasesti o serie de cuvinte pe care poti sa obtii ranking, si in functie de ce cuvinte cheie gaseai, fix atatea postari trebuia sa creezi.

Ex.: gaseai 1.000 de cuvinte cheie bune, trebuia sa creezi 1.000 de postari.

Destul de costisitor in termeni de timp si cash, nu-i asa?

Ei bine, astazi, cum Google a devenit mai destept, intuivit si sofisticat, lucrurile numai stau asa.

Asadar, este suficient sa ai un singur material, fie el text, video etc., pentru ca Google sa inteleaga, si sa poti obtine ranking cu el, pentru mai multe cuvinte cheie, zeci, chiar sute, daca acesta este bun si merita mai multa vizibilitate; Totusi pentru sute de cuvinte cheie, cum ai vazut si exemplul cu Emag, o singura postare obtinand ranking pentru 61 de cuvinte cheie…si postarea in sine este infim de mica, I mean…Look at this >

reduceri

In cazul de fata, autoritatea domeniului Emag face ca o postare asa de mica sa obtina ranking pe Google, caci altfel, in mod normal, este bine sa ai postari de peste 1.000 de cuvinte ca lungime, preferabil peste 1.600 de cuvinte, cat mai detaliate, dupa cum am vorbit pana acum.

Acum, probabil ti-ai dat seama de ce este important sa gasesti topul paginilor competitiei, deoarece observi foarte clar ce continut creeaza acestia, pe ce cuvinte cheie obtin ranking, si cum poti face si tu ceva similar, ca sa le copiezi successul.

Cum sa identificam continutul cu cele mai multe linkuri obtinute?

Ca sa identificam ce continut a obtinut cele mai multe linkuri din cadrul competitiei noastre, putem rula acest lucru din categoria “best links” in Ahrefs:

ahrefs7

Asadar, la o prima vedere, cu peste 100 de linkuri obtinute, putem observa o postare cu Sony Vaio din 2010 > http://blog.emag.ro/2010/02/un-sony-vaio-pentru-cel-ce-duce-vestea-buna/

De asemenea, tot cu aproape 100 de backlinkuri, mai observam un concurs de tip “aboneaza-te si castigi un laptop”, de data aceasta ceva mai nou, din 2014 > http://blog.emag.ro/2014/01/9176/

Dupa cum am mentionat anterior, construirea de linkuri este vitala, daca vrei sa obtii pozitii fruntase pe Google.

Mai multe linkuri inseamna mai multi referali, mai multa popularitate, si overall site-ul este mai gasibil pe Internet, cu mai mult trafic SEO, gratuit, organic, care creste pe termen lung.

Asadar, daca inca te intrebi cum sa construiesti linkuri? Ei bine, foarte simplu, tot ce ai de facut este sa analizezi ce fac bine competitorii, facand un raport de analiza rapid si simplu din cadrul best by links si vezi ce tip de continut creeaza cu success competitia, ce merge pentru acestia, si ce poate merge si in cazul nostru.

Strategia este sa creezi ceva similar si chiar mai bun, unic chiar, fata de ce au competitorii.

Ulterior, sa contactezi site-urile ce au oferit link catre competitia ta, sa le oferi continutul tau imbunatatit, si sa ii rogi sa ofere link catre tine, deoarece al tau este mai bun, mai actualizat.

Majoritatea oamenilor vor spune nu, sau nu vor raspunde deloc, insa 10-30% dintre acestia tot vor oferi feedback si vei avea si da-uri categoric, acestia fiind dispusi sa impartaseasca cu audienta lor ceva mai bun si de actualitate, decat ceva vechi de acum 7-8 ani, cum am vazut si in exemplele anterioare.

Ok, toate bune si frumoase, dar poate te intrebi, bine, dar cum dau de acele site-uri care au oferit link catre acele articole? Nimic mai simplu, vezi categoria RD (vine de la reffering domains) din Ahrefs si aflii care sunt acele proprietati web.

De exemplu, in cazul postarii cu VAIO, putem observa urmatoarele site-uri:

ahrefs8

Sfatul meu este sa le eviti pe cele de tip blogspot.com, insa tot avem aprox. 20 de site-uri bune de targetat si contactat 🙂

Acestea fiind spuse, putem spune ca deja competitia a creeat o lista de prospecti calificati pentru noi, destul de ok, Frumos din partea lor !

Sfat !

Fii atent la ce tipuri de continut functioneaza deja la tine in industrie. Atunci cand analizezi competitia, e posibil sa observi un anumit tip de continut ce se repeta si obtine mai multe linkuri.

De exemplu, poate fi continut de tip text, video, infografice etc. Daca observi trendul, vei dori sa creezi ceva similar de acelasi tip, insa, exista si oportunitatea sa faci in alt format, daca se cere si observi ca lumea doreste astfel.

Ideea de baza este ca ulterior vei dori sa gasesti si care sunt cele mai apreciate, distribuite continuturi ale competitiei, si poti face acest lucru cu uneltele mentionate la inceput, preferatul meu in acest caz fiind Fan Page Karma desigur !

Descopera cuvintele pentru Pay Per Click ale competitorilor !!

Lista de cuvinte cheie tip PPC, reprezinta acele cuvinte cheie pentru care se liciteaza sume de bani, pentru a fi afisati in rezultatele platite de la Google.

Hai sa vedem exemplul Emag din nou, de data asta cu reclamele platite ale acestora:

ahrefs8

Din imaginile de mai sus, se poate observa clar faptul ca Emag plateste in mod activ pentru 4,285 de cuvinte cheie, ca sa apara in Google, cu reclame.

Cele mai relevante si de actualitate sunt aparitiile pe cuvinte cheie precum:

  • Mobila bucatarie
  • Emag black friday 2017
  • Biciclete
  • Samsung J5 2017
  • Samsung s6
  • Boxa portabila
  • Masina de spalat
  • Asus Zenfone 3
  • Tensiometru
  • RCA emag
  • Laptop emag
  • Aer conditional mobil
  • Emag tablete
  • Calorifer electric
  • Masina de cusut
  • Panouri solare

Ceea ce este uimitor in cazul de fata este ca aflam informatii precum:

  • Pozitia anuntului, in top, la mijloc, sau la final
  • Locul anuntului
  • Volumul de cautare
  • Dificultatea cuvantului cheie
  • Procentul de trafic
  • Numarul de rezultate
  • Landing page-ul in sine

La baza, cand vine vorba de PPC, trebuie sa intelegi un lucru, si anume ca daca ai competitori ce platesc in mod activ sa fie afisati mai sus in rezultate pentru acele cuvinte, inseamna ca acele cuvinte sunt profitabile pentru acestia, altfel nu ar cheltui bani pe ele. Logic, nu-i asa?

Cu cat ROI-ul este mai ridicat, cu atat ownerul este dispus sa liciteze o suma mai mare pe acele cuvinte, daca stie ca banii investiti pe reclama, se vor intoarce in Business mai devreme sau mai tarziu.

Motivul pentru care vrem sa facem aceste analize si la nivel de PPC este unul foarte simplu si anume ca dorim sa descoperim fix acele cuvinte care convertesc cu adevarat, fara sa pierdem bani pe cuvinte cheie care nu aduc nici-un echivalent monetar.

Cand vine vorba de conversii, acestea au fost intotdeauna intre 1-3% in majoritatea cazurilor, deci ai nevoie de ceva trafic, pentru a face vanzari intr-un final.

Asadar, vei dori probabil ca volumul de cautari pe cuvintele dorite sa depaseasca 1.000 pe luna, ca sa se merite sa adaugi acele cuvinte cheie in campania ta de PPC. De asemenea, vei putea gasi cuvinte cheie bune de luat in calcul si in rezultatele organice.

Un lucru interesant la acest program ahrefs este ca iti si arata un preview cu anuntul in sine, care este textul de marketing folosit de competitie si care sa faca pe oameni sa dea click.

Foarte tare, nu? Ia sa vedem cum arata lucrurile in cazul Emag >

ahrefs10

Daca vrei ceva mai detaliat si redat mai bine, vezi chiar categoria de ADS din cadrul softului >

ahrefs11

Imi place foarte mult ca aici vad anunuturile redate mai bine, fara un preview, vezi varianta intreaga, volum de trafic, CPC-ul, numarul de cuvinte cheie pe care se liciteaza si care sunt acestea, destinatia url-ului si lucruri similare.

Desigur, am evidentiat si categoria de landing pages, unde le poti vedea pe toate cele mai relevante, care sa te ajute sa le realizezi pe ale tale.

Ideea de luat din acest material acum la final, cel putin din partea de PPC, este ca daca ai softurile recomandate la indemana, practic ai posibilitatea sa vezi intreg sales funnel-ul de la cap la coada. Daca stii sa examinezi si sa extragi concluziile, si sa aplici ce se merita la tine, esti deja cu un pas inainte fata de ceilalti care nu fac nici-un pic de research, sau nu au idee cu se se mananca online-ul si fac aleatoriu un site si…cam atat :))

Sfatul meu este sa te iei dupa big boys cand vine vorba de PPC, deoarece acestia deja au aruncat o gramada de bani in zona asta, atunci cand vine vorba de testarea si optimizarea campaniilor de publicitate.

Examineaza tot ce poti, de la mesaj, anunt, landing page in sine, cuvintele cheie folosite etc., pentru a transforma vizitatorii in clienti etc.

Asadar, daca vrei sa creezi si sa-ti imbunatatesti propria palnie de vanzari (sales funnel), acest tip de informatie aratat astazi aici este cu adevarat valoros.

Asadar, ca si o scurta recapitulare cu lucrurile invatate putem spune asa:

  • Am examinat topul competitorilor si stim bine care sunt acestia
  • Am identificat metricile care ne intereseaza cel mai mult
  • Am identificat profilul de linkuri
  • Tot ce tine de trafic, stim deja
  • Am identificat tarile si regiunile care trimit traficul ce ne intereseaza pe noi
  • Am aflat lucruri importante cu privire la site-urile din web, la care in mod normal nu ai access la acestea, decat daca esti ownerul site-ului respectiv
  • Am aflat topul cuvintelor cheie organice, si platite
  • Am identificat topul continutului competitorilor
  • Am aflat care e cel mai distribuit continut la acestia
  • Am vazut palnia vanzarilor pentru produsele care ne intereseaza, de la cap la coada
  • Am identificat ce anunturi sunt atribuite anumitor cuvinte cheie si de ce.

Si multe, multe altele 🙂

Doar un raport in sine de acest gen poate avea minim 100-200 de pagini, care este nevoie sa stii cum sa-l pui cap la cap, sa-l interpretezi corect si sa tragi concluziile care trebuie.

Sunt sigur ca ai citit o gramada, poate ai scanat defapt acest articol, dar in final ai invatat o gramada si abia astepti sa aplici in cazul tau sa vezi cum merg lucrurile. In materie de marketing online si tehnici de crestere si dezvoltare, putem spune ca esti deja cu un pas inaintea concurentei.

Probabil daca esti ceva mai “geek”, vei incepe chiar acum sa creezi un excel si sa pui la cap cele mai importante date si metrici atat despre tine, cat si cu concurenta, si afisezi acolo frumos:

  • Ratingul de domeniu
  • Numarul de reffering domains
  • Traficul lunar
  • Durata vizitei
  • Pagini / Sesiune
  • Bounce Rate
  • Traficul de tip Search (in procente)
  • Traficul Social (%)
  • Traficul direct (%)
  • Traficul tip referal (%)
  • Traficul tip PPC (%)
  • Display Trafic (%)
  • E-mail Trafic (%)
  • TOP 5-10 tari / regiuni geografice
  • TOP 5-10 afiliati

Linkurile filtrate cu:

  • Best by traffic
  • Best by links
  • Best by shares
  • Postarile cu Cele mai multe distribuiri
  • Postarile cu cele mai multe tweeturi

Ai inteles ideea de baza.

De asemenea, pe partea de facebook / social media, cateva metrici ce te-ar putea interesa ar fi:

  • Performanta paginilor / profilului (daca este personal)
  • Numarul de fani
  • Nivelul de engagement la postari
  • Interactiunea cu postarile
  • Timpul de raspuns
  • Numarul de postari pe zi / saptamana/ an etc.
  • Bugetul de advertising

Si multe altele…

Daca esti ceva mai activ in zona de social media, si vrei sa stii cum poti si “spiona” acolo, te invit sa testezi urmatoarele unelte:

Leave a Reply