Daca ai ajuns in situatia de a pune aceasta intrebare, raspunsul este clar: momentul pentru optimizare site este ACUM. Ce iti trebuie pentru a incepe? Structura!

Ce presupune optimizarea unui website? O suita de activitati, unele simple, alte complexe, desfasurate intr-o ordine ce depinde de numerosi factori – externi sau interni site-ului. Intelegem deja ca nu putem discuta de optimizare site fara a avea o imagine de ansamblu a situatiei de fapt. Prima parte a acestei „munci” este distinctia cat mai clara intre factorii externi si cei interni care determina succesul unui site web.

Analiza factori externi

optimizare site featuredDesi multi specialisti ne-ar putea contrazice, sustinand ca ordinea fireasca intr-un proces de optimizare site incepe cu factorii interni, apoi vin cei externi, abordarea noastra respecta principiile stiintei-mama: marketingul. Factorii interni sunt sub controlul nostru, spre deosebire de cei externi, care ne determina insa in foarte mare masura succesul. Pe scurt, nu putem modela si angaja resursele decat daca avem o idee cat de buna posibil despre cum ar trebui sa arate produsul final.

Nu incercam sa evitam o afirmatie greu de digerat: cunoasterea factorilor externi intr-un mediu atat de complex si in permanenta modificare, cum este online-ul, este un proces extrem de dificil. Acest proces complex face parte si din suita serviciilor de optimizare SEO, ceea ce face cu atat mai necesara o abordare extrem de atenta de la bun inceput. Acum, pe scurt, sa delimitam categoriile de factori externi.

Vizitatorii

Vizitatorii sunt cei care ajung – sau am dori sa ajunga – sa citeasca materiale din site-ul nostru. Absolut orice proces de optimizare site ar trebui sa plece de la acestia. Ce informatii cauta oamenii? Ce medii folosesc pentru a cauta aceste informatii? Care este nivelul de educatie si de cultura al lor?

Abordarile avansate merg si mai departe: cum se deosebesc vizitatorii de curiozitate de vizitatorii – clienti potentiali? Cum se transforma vizitatorul in cumparator?

Concurenta

Desi concurenta unui website nu este formata doar din celelalte website-uri, pastram aceasta descriere la nivelul online pe care il analizam. Simplificat, concurenta unui website este formata din celelalte site-uri web care pot atrage vizitatorii pe care noi ii dorim sa ajunga in site-ul nostru. Acestia trebuie definiti atat cantitatv, cat si calitativ, din nou, un proces complicat si delicat.

Platforma de acces

Intre noi (site-ul nostru) si ei (vizitatorii) se interpun doua medii: concurenta si platformele. Platformele de acces reprezinta, pe scurt, caile pe care un vizitator le poate folosi pentru a ajunge intr-un site web. Cel mai cunoscut mod este, desigur, motorul de cautare. Iar motorul de cautare cel mai folosit este Google.

De ce dam o asemenea importanta motorului de cautare, o greutate egala cu cea a vizitatorilor si cu cea a concurentei? Pentru ca fara a avea succes in fata motorului de cautare, nu avem aproape nicio sansa de a fi vazuti vreodata de catre vizitatori. Vom descoperi in articolele viitoare marele paradox al acestui pas: fara a avea succes in fata vizitatorilor, nu putem avea succes nici in fata motorului de cautare.

Analiza factori interni

Pentru ca un site web sa aiba sanse de succes, trebuie sa fie bine structurat si usor de navigat. Paginile sale trebuie sa se completeze natural si sa permita navigarea foarte usoara intre sectiuni. Pentru ca vizitatorii sa petreaca cat mai mult timp in site, trebuie sa le prezentam continutul potrivit, in limbajul potrivit. Trebuie sa adaugam porti de navigare corect alese: link-uri interne si sectiuni de pagini complementare.

Din punct de vedere tehnic, site-ul trebuie sa functioneze foarte bine (in special la nivel de aspect si viteza de incacare), si sa contina o serie de elemente invizibile dar esentiale bunei functionari. In mare masura, aceasta parte ce tine de optimizare site se poate realiza si fara a tine seama de factorii externi, dar nu in totalitate.

Continut

Prin continut intelegem in general textul prezentat. Acestuia i se adauga in ajutor si imagini sau alte elemente, dar baza continutului ramane textul. Ce scriem, cum scriem, cum organizam in „capitole”. Cum scriem bine si ce greseli trebuie sa evitam.

Structura site

Structura unui site trebuie sa plece de la importanta si cantitatea continutului. Uzual, paginile site-ului se impart in categorii si subcategorii. Uneori, se folosesc modalitati paralele de categorizare a continutului. Scopul principal al acestei faze este de a pune cat mai bine posibil in valoare continutul care ne intereseaza cel mai mult. Cum se face asta? Din nou, analiza este complexa, si va fi tratata separat.

Aspect site

Aspectul unui site este foarte important, dar nu este principalul element de interes. Inca un paradox, aspectul unui site nu atrage vizitatori. Nu, dar ii mentine acolo pe cei ajunsi in site, si ii poate face sa revina. Din pacate, aproape toate modalitatile excelente de a imbunatati aspectul unui website duc la cresterea dramatica a timpului de incarcare. Ce inseamna asta? Vedem in continuare.

Viteza de incarcare

optimizare siteDe cativa ani, in afara continutului, o importanta majora in succesul pentru vizitatori dar si pentru motoarele de cautare il are viteza de incarcare a paginilor. Dar credem oare ca e simplu sa imbunatatim viteza? Teoretic, nu este foarte complicat. Practic insa, o mare parte din imbunatatiri se fac in detrimentul aspectului si chiar al functionalitatilor puse la dispozitia vizitatorilor. Si iarasi demersul nostru aparent simplu, de optimizare site, se intoarce la analiza factorilor externi. De ce? Pentru a determina cat este necesar sa facem pentru viteza pentru a urca deasupra concurentei.

Facem aici o paranteza, care se leaga transversal de toate cele trei elemente de mai sus: usor-usor, traficul pe internet s-a mutat pe mobil. Carateristicile ecranului mic si al lecturii „in miscare” modifica substantial modul de gandire: structura, aspect, viteza.

Pasul urmator

Urmeaza sa trecem prin acesti pasi, pentru a ajunge acolo unde avem cu adevarat nevoia cea mare: optimizarea pentru motoarele de cautare. Acest demers incearca sa puna alaturi si sa conjuge nevoile noastre cu nevoie publicului. Nu se poate face optimizare pentru motarele de cautare fara o optimizare initiala a unui site. La fel de important insa, nicio optimizare site serioasa nu poate face abstractie de limitarile si cerintele motoarelor de cautare.

Este oare de speriat tot acest proces? Desigur nu. De un singur lucru trebuie sa ne fie teama: de lipsa de actiune. Totul se misca, totul evolueaza, totul in jur se imbunatateste. Daca nu facem nimic, indiferent de cat de bine ne-a mers pana acum, pana la urma vom pierde. La fel, oricat de bine ne descurcam, vine un anumit punct in care volumul de date si de factori ne poate depasi – aici intervenind nevoia de ajutor profesionist.

Incepem aici o serie lunga de articole care ne vor ajuta sa optimizam un website din toate punctele de vedere, si speram sa va tinem aproape pe tot acest parcurs.

Leave a Reply

Call Now ButtonSUNA