Despre XML Sitemap
Un XML Sitemap este un fisier care afiseaza toate listele cu continutul site-ului tau in format XML. Prin urmare, motoarele de cautare ca si Google, Bing, Yahoo si altele, pot foarte usor sa descopere site-ul si continutul site-ului. Prin aceasta metoda, motoarele de cautare indexeaza site-urile.
Prin anii 2000, site-urile guvernamentale aveau un link pe prima pagina numit Sitemap si era practic o arhiva cu paginile site-ului. Lucrurile au mai evoluat, chiar daca acum unele site-uri au inca sitemap-uri HTML. Majoritatea sitemap-urile sunt in format XTML sau XHTML.
In mare, un XML Sitemap arata motoarelor de cautare cat de des iti actualizezi site-ul. Desi XML sitemap-urile nu iti pot imbunatati clasarea in rezultatele Google, aceastea sunt importante pentru ca permit accesul mai usor asupra site-ului de catre motoare si roboti acestora numiti crawleri. Acestia pot gasi mai rapid continut pe care sa il afiseze in pagina de cautare a motorului respectiv.
De ce ai nevoie de un XML Sitemap
Sitemap-urile sunt foarte importante din punct de vedere SEO (optimizarea pentru motoare de cautare). Cum am scris mai sus, acesta nu afecteaza clasarea in rezultatele motorului de cautare, dar o pagina neindexata poate fi indexata si afisata corect cu un sitemap. Acestea sunt foarte folositoare mai ales cand faci un blog sau un site nou, dar si cand ai un site foarte stufos cum ar fi un magazin online cu sute de produse. Majoritatea site-urilor noi nu au trimiteri de la alte site-uri catre ele. Asta face mai greu procesul de cautare a motoarelor pentru site-urile respective. Din acest motiv, Bing si Google te lasa sa pui tu insuti un sitemap folosind uneltele lor webmaster. Sitemap-urile sunt importante si pentru site-urile deja vechi. Poti sa evidentiezi continutul care se actualizeaza des. Asa, ai vizite mai dese si indexari mai dese de la Google si celelalte motoare de cautare.
Sitemap-urile pot ajuta si la indexarea imaginilor, desi nu este obligatorui acest tip de sitemap, decat in cazul in care vorbim de servicii de fotografie sau servicii similare prezentate pe un site.
Cum sa creezi un Sitemap in WordPress
Prima metoda este sa folosim plugin-ul Yoast Seo. Dupa activare, la setarile sale generale ai tab-ul Featured. Verifica sa fie activata optiunea XML Sitemap.
Apasa pe butonul de salvare. Poti sa vezi oricand sitemap-ul tau la adresa https://www.examplu.com/sitemap_index.xml. Unele sitemap-uri creeaza o lista cu alte sitemap-uri in functie de tipul continutului. De obicei, pe WordPress, sitemap-ul principal reprezinta o lista a urmatoarelor sitemap-uri: sitemap-ul paginilor, sitemap-ul articolelor, sitemap-ul autorilor si sitemap-ul categoriilor. In cazul WooCommerce, ar mai fi si sitemap-ul produselor. Optional, se pot afisa si sitemap-ul cuvintelor cheie (tags), sitemap-ul categoriilor produselor, sitemap-ul cuvintelor cheie a produselor.
A doua metoda ar fi folosirea lui Google XML Sitemaps. La activare, pluginul genereaza automat sitemap-ul site-ului tau. Este totusi important sa verifici setarile sale, pentru a fi sigur ca sitemap-ul este generat corect. Navigheaza la Setari (Settings) si apoi la Google XML Sitemaps.
Daca sunt probleme, cum ar fi notificarea trimita catre Google nu a ajuns, se va afisa mesajul corespunzator. Poti manual sa adaugi sitemap-uri pentru fiecare pagina in parte si poti prioritiza fiecare articol in functie de comentarii. Poti include sau exclude din sitemap-ul tau anumite pagini la alegere, dar si seta frecventa actualizarii multiplelor tipuri de pagini existente.
A treia metoda este folosirea unui generator de sitemap online. O versiune buna este sa folosesti site-ul https://www.xml-sitemaps.com/. Exista un pachet gratuit, dar si unul cu plata. Cel gratuit te lasa sa pui maxim 500 de pagini in sitemap, iar cel cu plata 1500000 de pagini.
Cum sa notifici motoarele de cautare despre sitemap-ul tau
Poti sa faci asta usor si rapid folosind Google Search Engine, in cazul Google. In mod normal, fiecare motor de cautare are un panou de control, o unealta dedicata pentru sitemap-uri. In cazul Google Search Engine trebuie sa scrii adresa site-ului tau si sa urmezi pasii afisati pentru a demonstra ca esti proprietarul site-ului. Vei primi un cod pe care trebuie sa il copiezi si sa il adaugi in sectiunea header a site-ului tau. Poti asta sa faci manual sau cu un plugin cum ar fi Insert Headers and Footers. Nu uita sa golesti cache-ul pentru a fi sigur ca procesul functioneaza corect. Google va adauga sitemap-ul tau si il va afisa corect.
In cazul Bing, ai la dispozitie Bing Webmaster Tools, unde odata ce ai facut contul, iti adaugi site-ul intr-un proces similar ca si la Google Search Engine.
Cum sa folosesti sitemap-uri
Acum ca sitemap-ul tau este introdus in motoarele de cautare, acestea iti vor indexa site-ul si vor face modificarile la continut conform indexarii. Este indicat sa urmaresti statisticile privind indexarea impreuna cu eventualele erori sau atentionari. Poti sa vezi eventualele pagini excluse sau incluse de Google in indexare. Google, de obicei, sare peste continutul duplicat sau pagini fara continut sau foarte putin continut. De asemenea, paginile pot fi excluse si folosind fisierul robots.txt sau meta taguri.
Daca observi un numar foarte mare de pagini excluse, verifica pluginul pe care il folosesti pentru crearea XML Sitemap.