Skip to main content

Setarile unei campanii SEO sunt esentiale. O campanie nu poate avea rezultate mai bune decat elementele pe care se bazeaza. Vrei sa ajungi in prima pagina Google?

Diferenta intre SEO si o campanie SEO tine de volum si de structura. Orice activitate ce are in vedere cresterea pozitiei in cautari reprezinta SEO – Search Engine Optimization. Prin Campanii SEO insa intelegem o suita de actiuni si masuri ce tin atat de SEO, cat si de promovare in general. Acestea se desfasoara dupa un plan prestabilit, presupun o diversitate mai mare sau mai mica de unelte si de activitati, si de cele mai multe ori, si un buget alocat.

Elementele unei campanii SEO

Ingredientele succesului in cautarile Google

Elementele unei campanii SEO se impart logic in trei mari categorii. O campanie se poate desfasura fara a le aborda pe toate trei, dar cele mai bune rezultate se vor obtine prin combinatia completa. Setup-ul nu se poate face in orb, de aceea orice asemenea activitate trebuie sa aiba bazele puse in urma unui Audit SEO profesional. Dar vom reveni asupra acestui aspect mai tarziu in parcursul acestui articol. Revenim la elementele unei campanii SEO:

On-site optimization

Sau cum am definit anterior acest termen: Optimizare site. In aceasta faza se lucreaza, in special din punct de vedere tehnic, la structura si continutul site-ului care dorim sa ajunga cat mai sus in prima pagina Google. Pentru ca un site sa fie cat mai usor indexat si cat mai bine pozitionat de catre motorul de cautare, acesta trebuie sa indeplineasca cateva cerinte (pe scurt):

  • depistarea si remedierera erorilor tehnice si de structura a continutului;
  • structura clara, inteligibila si usor de navigat a site-ului;
  • structurarea articolelor in functie de temele pe care se doreste indexarea;
  • asigurarea continutului cu elementele care ajuta o cat mai buna pozitionare (title si meta tags, multimedia, H tags, schema.org etc);
  • asigurarea paginilor de suport si de completare (about, contact, GDPR, sitemap, xml sitemap, robots)
  • completarea sau rescrierea articolelor de slaba calitate;
  • completarea rationala a articolelor cu link-uri interne si externe relevante;
  • asigurarea unui design potrivit atat pentru vizualizarea desktop, cat mai ales pentru cea in mobil;
  • cresterea vitezei de incarcare.

Content development

Spre deosebire de mentiunea de ma sus, unde se discuta de completarea, corectarea sau rescrierea continutului existent, aici ne referim la adaugarea de continut nou. Continutul nou este din ce in ce mai important in pozitionarea unui site.

Ce avantaje ne poate aduce continutul nou in fata motorului de cautare?

  • cu mici exceptii, continutul proaspat este avantajat in cautari in fata celui mai vechi;
  • domeniile care adauga permanent continut nou beneficiaza de o autoritate mai mare, dau mai multa incredere in continutul prezentat;
  • articolele noi se pot pregati atat pentru a atinge un trafic nou (pozitionare pe cautari pe care nu se performa anterior), sau pentru a creste pozitia unor articole anterioare (in general prin internal linking cu anchor pe kw de crescut);
  • bonus, un articol nou care prezinta ca sursa altul vechi (internal linking-ul aratat mai sus), il „improspateaza” si pe acesta.

Off-site optimization

Desi in general aceasta componenta este mai des intalnita sub denumirea „link building”, noi pastram termenul off-site. Amplitudinea acestei sectiuni depaseste cu destul de mult simpla activitate de link building. Si cum „simpla” nu este nici ea deloc simpla, e mai bine sa tinem lucrurile la locul lor, cu etichetele potrivite. Ce poate intra in aceasta parte?

  • link building (crestere directa page rank, legarea unui continut de anumite cautari dorite etc);
  • mentions (brand recognition, social engagement etc);
  • cresterea E-A-T (sorry, vom aborda separat acest element, sunt prea multe de spus pentru a-l inghesui aici, mai ales ca tine de fapt de toate cele trei componente ale unei campanii SEO, nu doar de off-site).

Etapele unei campanii SEO

In functie de momentul din viata unui site cand se ia decizia lansarii unei campanii SEO, pasii pot fi diferiti. De aceea, vom aborda pe rand variantele principale:

Campanie SEO pentru site nou

Un checklist sumar va cuprinde urmatoarele etape:

  • campanii SEO - checklist

    Inspiratie: Backlinko.com

    analiza obiective, determinare trafic potential;

  • studiul competitiei;
  • selectarea cuvintelor cheie potrivite;
  • publicarea de continut relevant si de calitate;
  • optimizare on-site;
  • optimizare off-site;
  • analiza si urmarire rezultate;
  • refacerea paginilor nereusite;
  • sustinerea paginilor cu crestere;
  • optimizarea avansata pentru RankBrain.

O campanie solida va presupune mai multe iteratii ale acestor pasi. De exemplu, rezultatele analizate dupa o prima faza vor releva alte chei de cautare interesante, ceea ce va duce la un necesar de continut nou, Acesta va trebui la randul lui sa treaca prin optimizari, iar totul va trebui analizat inca o data. Sau, in egala masura de important, sustinerea paginilor cu crestere va necesita noi achizitii de backlinks.

Campanii SEO pentru site-uri cu vechime

O asemenea campanie este mult mai complexa. Totul trebuie sa inceapa cu un Audit SEO profesional. In paralel, va trebui facuta optimizarea site-ului, precum si completarea cu continut nou. Totul mergand pe nevoia sustinerii pe anumite chei de cautare.

Practic, trebuie facut tot ce am enuntat mai sus, plus inca destul in plus, si cu mai multe iteratii in cross.

Durata unei campanii SEO

Din pacate, in lumea noastra in care viteza este mai mare decat in toate cele 127 de urmari din Fast and Furious, o campanie SEO nu se poate face decat asezat, calm, cu rabdare. Daca apelati la o agentie, veti putea beneficia de multi pasi facut simultan, dar anumite parti nu se pot face decat organic, in timp. Continutul nou, adaugat mult deodata, risca sa faca mai mult rau decat bine. Backlinks, aduse sute deodata, mai mult ca sigur vor duce la penalitati Google, nu la crestere de trafic.

In lumea aceasta a vitezei, mult prea multi „experti” spun ca totul depinde de backlinks. Nu spunem ca acestea nu conteaza, nici ca importanta lor nu este majora, dar o campanie strict de backlinking va aduce cel mult ceva avantaje temporare.

Nu exista o durata prestabilita pentru aceste campanii SEO. In functie de analiza initiala, se propun cateva perioade cu rezultatele potentiale aferente, iar decizia se ia pana la urma in functie de buget. Dar cum spuneam, cu cat mai scurta o campanie, cu atat mai mici sansele de reusita. O campanie SEO nu poate avea un caracter pur intensiv.

Practic, cu cat un site este mai vechi, mai bine dezvoltat si mai bine pozitionat, cu atat mai mult de munca este la partile de optimizare on-site si la adaugarea de continut nou, dar si partea de off-site SEO se poate desfasura apoi mai rapid. Pe cand, la un site nou, cel mai mult timp (calendaristic) trebuie alocat aducerii de backlinks. Daca un domeniu are 3 backlinks adunat in 6 luni, nu i se pot aduce 30 in urmatoarea luna. Nu este organic, nu este natural, si nu va avea succes.

Cat costa o campanie SEO?

In functie de complexitatea obiectivelor, de situatia initiala a site-ului de promovat si de competitie, o campanie SEO poate costa oriunde intre cateva sute de lei si cateva mii de euro, lunar.

Segmentare fluxuri de lucru si determinare costuri

Aproape orice campanie SEO presupune activitati combinate, atat la agentia aleasa, cat si efort propriu. Exista cazuri, mai putine, in care o agentie SEO face totul, mergand pana la scrierea de continut nou. Dar de cele mai multe ori, agentia SEO face partea de audit si analize, stabileste actiunile de urmat, se ocupa de aspectele tehnice in on-site optimization. Sugereaza teme pentru continutul nou si supervizeaza adaugarea acestuia, si face in cea mai mare masura elementul de off-site.

Toate acestea, bine combinate, pot duce la o structura de pret avantajoasa. Riscam un pic sa afirmam: avantajoasa pentru ambele parti. De ce? Efortul unui expert SEO de a adauga continut pe o nisa in care nu este nici macar specialist, este substantial, spre deosebire de proprietarul site-ului, care la asta se pricepe.

Un pasionat in domeniul X stie mai bine ce sa scrie, dar expertul SEO stie mai bine cum sa seteze titlu, meta tags, cum sa optimizeze cuvintele cheie in text, cum sa structureze H1, H2, H3 etc, ce elemente sa adauge (un exemplu la indemana fiind, de pilda, un Table of Contents, sau o sectiune de reviews).

Preturi backlinks

Un aspect mai usor de setat in aceste campanii SEO este, cum era probabil de asteptat, bugetul pentru backlinks. Dar si aici, rolul expertului este esential. Sunt multe de facut pentru a determina daca link-ul dinspre un anumit domeniu este benefic, nu ajuta cu nimic, sau chiar aduce risc de penalizare.

Din pacate, de multe ori, pretul de inserare a unui advertorial cu backlink dofollow se bazeaza doar pe Domain Authority-ul afisat momentan de catre Moz, fara a tine seama de evolutia si de prognoza respectivului scor.

Alteori, factorul cel mai important al ofertantilor este traficul site-ului, fara a se tine insa seama de volumul de trafic organic de calitate.

Si cel mai greu de depistat: se gasesc uneori site-uri curate cu autoritate buna, trafic de calitate, si care nu cer preturi mari. Inserarea unui asemenea backlink este cat se poate de benefica… daca nu cumva pretul este mult prea bun, si site-ul respectiv se va umple rapid de o cantitate mult prea mare de continut nerelevant si nu de foarte buna calitate, cu link-uri externe orientate aproape exclusiv catre site-uri cu autoritate mai slaba ca a sa. Nu avem ce face, decat sa revenim la ceva ce am mai spus: un expert stie ce sa faca, pentru ca in general se bazeaza pe o retea de parteneri cu care are un istoric masurabil de colaborari.

Alegerea agentiei: pret fix vs. retainer

In general, un client aflat la prima sa campanie SEO, va cauta sa afle un pret total pentru intregul complex. Odata cu experienta – atat personala, cat mai ales de cea obtinuta cu partenerul preferat, va tinde catre o structura mai mobila de costuri. Orice varianta de business se alege insa, totul tine de obiectivele alese.

Obiectivele pot fi diverse, si au caracter in special cantitativ. Uneori se agreaza ajungerea pe prima pagina in cautarile Google pe una sau mai multe cautari, intr-un timp dat. Alteori se merge mai clar, cu trecerea pe prima pozitie. Alte variante tin de cresterea traficului organic din search. In variante avansate, cu servicii integrate prin agentie, se va lucra si pe obiective mult mai greu masurabile, cum ar fi, de pilda, cresterea nivelului E-A-T, a gradului de recunoastere a brandului etc.

Logic este ca un incepator sa aleaga o varianta fixa si cu obiective strict cantitative, pe o campanie de nivel redus sau cel mult mediu. Pentru a trece la ceva mai mult, sunt necesare doua conditii:

  • atingerea unui nivel superior de intelegere a ceea ce inseamna rolul si functionarea unei campanii SEO;
  • cladirea unei relatii de incredere si buna comunicare cu agentia SEO.

Acum, la final, desi am promis ca vom aborda subiectul intr-un articol separat, vom spune ce inseamna E-A-T. Nu ca nu pregatim un material special, doar ca nu e ok sa lasam in suspensie acest termen, mai ales ca l-am folosit destul de des in acest text. E-A-T inseamna Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, si reprezinta un element foarte important si foarte complex pentru determinarea calitatii unui continut in algoritmul de indexare al Google.

Lasa un comentariu

Suna
Whatsapp